Economische crisis treft staalproducenten hard
Zo langzamerhand hebben alle Europese staalfabrieken hun financiële kwartaal- en /of jaarcijfers bekend gemaakt en is zichtbaar geworden hoezeer de producenten te lijden hebben van de economische crisis.
“Ondanks de meest recente geluiden van de Duitse Centrale Bank over een herstel in de Bondsrepubliek lijkt een verbetering in de resterende landen van de EU nog ver weg”, merkt Noviostaal op in haar februari-nieuwsbrief.
Buiten de kwakkelende bouwactiviteiten in Europa merkt nu ook de automobielindustrie, dat de behoefte aan nieuwe vervoermiddelen afneemt. In 2012 zijn de verkopen in de EU gedaald met ruim 8% met daarbij een opvallend sterke teruggang in de laatste 2 maanden. Sinds 2008 is het jaarlijks aantal geregistreerde nieuwe auto’s gedaald van 15,5 miljoen naar minder dan 13 miljoen. Veel van de daling wordt ook bevorderd door de afnemende groei in China, maar ook in de ontwikkelingslanden elders in de wereld. Diverse deskundigen verwachten weliswaar een herstel in 2013, maar die verbetering zal niet voldoende zijn om het in 2012 opgelopen verlies te compenseren.
Vorig jaar nam het staalverbruik in de EU met maar liefst circa 8 % af, waarmee het verbruik circa 30 % lager ligt dan voordat de crisis uitbrak. Voor 2013 wordt nog eens een min van 2-4 % voorspeld. Geen wonder dat alle staalfabrieken naarstig zoeken naar oplossingen om verdere verliezen te vermijden en weer te proberen in de zwarte cijfers te komen. Saneringen overal in Europa zijn dus troef en indirect wordt daarmee de samenwerking binnen de Europese Unie onder druk gezet. Frankrijk overwoog al eerder tot nationalisatie van de staalfabrieken van ArcelorMittal in Florange, welke met sluiting bedreigd werden. Ook in België en in Slowakije denken de regeringen erover om de productiefaciliteiten van respectievelijk ArcelorMittal (Luik) en US Steel (Kosice) te nationaliseren teneinde de werkgelegenheid in stand te kunnen houden. US Steel lijkt de faciliteiten in Slowakije af te willen stoten, nadat 10 jaar lang van belastingvoordelen is geprofiteerd, maar die onlangs zijn vervallen. De bedoeling van de nationale regeringen is dan elders kopers te vinden, die die werkgelegenheid overeind gaan houden.
Als dat gaat gebeuren dreigt de enige oplossing voor de staalfabrikanten om weer structureel in de zwarte cijfers te komen teniet te gaan. Immers vriend en vijand is het er over eens, dat er binnen de EU een gigantisch overaanbod van staal ontstaan is vanwege veel te grote productiecapaciteiten. De enige uitweg om uit de problemen te komen is dan ook afbouw van bestaande productie-eenheden. Nationalisatie zou trouwens ook diverse landen weer terugbrengen naar de situatie van begin jaren 90 van de vorige eeuw toen veel fabrieken nog staatseigendom waren en vervolgens werden geprivatiseerd. De langzame stijging van de staalprijzen, die zich sinds december 2012 voltrok, lijkt inmiddels even tot stilstand gekomen, omdat met name China zich niet op de staalmarkt roerde vanwege het Chinese Nieuwjaar. In de tweede helft van februari worden de Chinese kopers weer verwacht actief te worden en zouden de prijzen wellicht weer iets kunnen gaan aantrekken. Fabrieken willen niet anders, maar de markt reageert daar nog niet of nauwelijks op. De grote producenten willen voor warmgewalste coils naar een basisprijs van € 540, maar voor dat niveau zou nog niet gekocht zijn. Ook de prijzen van importmateriaal lijken momenteel nog stabiel en zwak blijft het prijsniveau van kwartoplaten, dat in de laatste weken zelfs iets daalde.