Logistiek richt zich op de automatisering
Met een toenemende vraag naar zelfrijdende en automatisch heffende industriƫle trucks ligt een paradigmawijziging in het verschiet: de grenzen tussen handmatige en volledig automatische bediening worden vager. Op het klantenevenement World of Material Handling (WoMH) presenteerde Linde Material Handling nieuwe concepten en producten op het gebied van geautomatiseerde intralogistiek.
Bezoekers werd een blik gegund in de toekomst: hoe kan de Smart Factory worden gerealiseerd en hoe worden de automatisering en netwerken met elkaar verbonden?
Op de WoMH toonde Linde wat er op dit moment al mogelijk is met zelfstandig opererende trucks. Zo werd onder andere getoond hoe ladingen tussen zelfrijdende trucks, zonder tussenkomst van een persoon, kunnen worden overgedragen door middel van een overslagstation en/of transportband.
Interactie tussen heftrucks
“Trekken, vervoeren, opslaan ā in de toekomst hebben we in alle categorieĆ«n een geautomatiseerde oplossing”, aldus Tobias Zierhut, Hoofd van Product & Services Marketing bij Linde. Veel toepassingen zullen aan elkaar worden gekoppeld in een toekomstig netwerksysteem: “De compleet geautomatiseerde interactie van diverse truckmodellen, in het bijzonder de link tussen de productie en het magazijn, is een onderwerp van de toekomst”, bevestigt Zierhut. āDit systeem zal een verbinding met het warehouse management systeem hebben, waarbij gegevens worden geanalyseerd, operationele commandoās gegenereerd en werknemers een overzicht krijgen van de positie van alle trucks en/of goederen op ieder momentā.
Orderpicking geeft nieuwe dimensie
Steeds vaker zien we een mengvorm van handbediende industriĆ«le trucks, volledig geautomatiseerde stellingen en transportsystemen, vooral in de warehousing. Een goed voorbeeld hiervan is de K-Matic kombitruck, waarvan een voorproefje op de WoMH te zien was. Met de nieuwe Linde gerobotiseerde kombitruck , geautomatiseerd door Balyo, is de zelfrijdende Linde vloot dus ook in staat om verticaal te werken. Eind 2016 wordt de K-Matic kombitruck op de markt gelanceerd. Automatische smalle gangen-trucks rijden tussen stellingen doormiddel van RFID, inductie of zijgeleidingen. Wanneer van gang moet worden gewisseld tijdens het werk beweegt de truck, dankzij geo navigatie, zonder mechanische besturing. “Er is een duidelijke trend voor smalle gangpaden in magazijnen in Europa vanwege de toenemende grondprijzen en een hogere doorvoersnelheid van goederen”, legt Zierhut uit. “Automatisering biedt onze klanten de mogelijkheid om de efficiĆ«ntie verder te verhogen”. Smalle gangen, een hoge voorraaddichtheid en hefhoogtes van 12 meter en meer creĆ«ren de ideale omgeving voor de Linde K-Matic. De kombitruck is het vijfde model in de Linde roboticavloot, die al twee stapelaars (L-Matic), een trekker (P-Matic) en een pallettruck (T-Matic) omvat.
Geleidelijke introductie autonome systemen
“Automatisering zal niet de enige oplossing zijn voor alle intralogistieke eisen van morgen, maar het speelt een belangrijke rol”, aldus Massimiliano Sammartano, vice-voorzitter Sales & Service Marketing & Operations bij Linde. Op de middellange termijn wordt het programma daarom verder ontwikkeld. De Linde robotica-oplossing is voorzien van geo navigatie. Hierdoor kunnen de trucks zich vrij bewegen. Andere voordelen van de Matic vloot zijn het grote potentieel voor netwerkvorming van machines en systemen, het hoge niveau van transportveiligheid als gevolg van onderdelen zoals sensoren, scanners en camera’s, en de mogelijkheid om op elk moment over te schakelen tussen de zelfrijdende en handmatige modus. “De klant heeft grote belangstelling voor geautomatiseerde oplossingen die geleidelijk kunnen worden geĆÆntegreerd in de bestaande operationele logistiek”, zegt Zierhut – en Linde heeft de perfecte oplossing.