Staalprijzen EU: prijsstijgingen zetten door
Door de aangetrokken vraag naar staal in de EU worden de levertijden langer. Bijvoorbeeld ArcelorMittal geeft bij nieuwe bestellingen warmgewalste coils een levertijd van circa 3 tot 4 maanden aan. Maar ook prijzen stijgen verder.
Terwijl in Aziƫ ten gevolge van het Chinese Nieuwjaar (15 t/m 21 februari) de markt wat rustiger lijkt, draait in de EU de economie enorm goed. In Nederland noteert het CBS het hoogste groeicijfers sinds 2008. Mooie economische cijfers zijn ook in vele andere EU-landen te zien. Als gevolg daarvan is de vraag naar staal ook aangetrokken, waardoor de fabrieken dus goed gevulde orderboeken hebben. Dat resulteert in langere levertijden en verder stijgende prijzen, zo signaleert Noviostaal in haar nieuwsbrief.
Basisprijzen behoorlijk gestegen
Medio december 2017 kondigde ArcelorMittal een forse prijsstijging aan voor levering in het 1e kwartaal 2018 en wilde men naar een basisprijs van ā¬ 600 voor warmgewalste coils. De markt heeft zich daar lang tegen verzet, maar intussen komt die basisprijs voor zogenaamde spot business langzamerhand wel in beeld. āIn heel korte tijd zijn de basisprijzen dus behoorlijk gestegen wat op zich opmerkelijk is voor een eerste kwartaal van het jaar, waarin traditioneel wel geprobeerd wordt verhogingen door te voeren, maar meestal de prijzen redelijk stabiel blijven of licht stijgenā, aldus Noviostaal.
Hoge prijzen importmateriaal
De vraag doemt daarmee op wat de oorzaak is van de aanhoudende opwaartse prijsdruk. Immers fabrieken lijken toch al mooie winsten te maken. ThyssenKrupp Steel Europe bijvoorbeeld publiceerde onlangs haar resultaat over het eerste fiscale kwartaal (Q4-2017). Prachtige cijfers, want ondanks een wat lagere omzet in volume gerekend steeg de winst van ā¬ 28 miljoen naar ā¬ 160 miljoen (EBIT). De Duitse staalgigant verklaart het verbeterde resultaat vooral uit een fors gestegen vraag uit de spotmarkt. Maar waarom willen de staalmakers dan toch hogere prijzen? De verklaring van Noviostaal: āNatuurlijk zijn de actuele hoge prijzen voor importmateriaal een mooie aanleiding. Doordat vooral China minder naar Europa levert, India en Rusland zich ook op wat andere exportgebieden concentreren en onder andere Vietnam richting de EU juist weer wat actiever is geworden, zijn de actuele prijsniveaus van importmateriaal namelijk niet zo heel ver verwijderd van de continentale prijzen. Een Europese afnemer moet zich dus afvragen of het zinvol is qua prijs weliswaar bijna gelijkwaardig materiaal buiten de Europese Unie te kopen, maar voor de levering ervan ca. 3 Ć 4 maanden te moeten wachten, terwijl binnen de EU dezelfde levertijden geboden worden.ā
Buiten deze afweging zijn er ook nog de restricties die veroorzaakt worden door importheffingen op onder andere Chinees staal en – binnen afzienbare tijd – wellicht ook op staalproducten van Vietnamese oorsprong. Bovendien is ook het prijsniveau in Zuid-Europa bijna identiek aan dat van Noord-Europa. Met andere woorden: wat concurrentie betreft hebben de staalmakers weinig te vrezen in een markt met een interessante vraag naar staal.
Verder oplopende prijzen
Waar de fabrieken echter ook naar kijken zijn de marktprijzen voor legeringen en andere metalen, die nodig zijn voor de productie van staal. Diverse legeringen en andere metalen zijn sinds de tweede helft van 2017 behoorlijk duurder geworden, wat gevolgen heeft voor de kosten voor de productie van ruwstaal. Noviostaal verwacht vanwege deze stijgende productiekosten dan ook in het voorjaar een nog verder oplopende prijs voor warmgewalste en koudgewalste coils. āSendzimir verzinkt staal zal in onze ogen een nog grotere stijging gaan krijgen vanwege de definitief vastgestelde importheffingen voor deze materiaalsoort, waarbij verzinkt staal voor de automobielproductie uitgezonderd is. De prijzen voor kwartoplaten zitten inmiddels op het hoogste niveau in 6 jaar tijd en wij ontvingen berichten dat de EU-producenten ook voor dit product verdere verhogingen willen doorvoeren. De leden van Duitse vakbond IG Metall zijn akkoord gegaan met de fusie van ThyssenKrupp Steel Europe en Tata Steel, die daardoor dit jaar nog zal kunnen plaatsvinden.ā