247TailorSteel bereidt tweede Nederlandse vestiging voor
247TailorSteel gaat in de loop van 2023 een tweede Nederlandse vestiging openen in Noord-Brabant. De leverancier van op maat gesneden platen, buizen en kantdelen heeft twee locaties op het oog, waaruit zeer binnenkort een keuze wordt gemaakt. De nieuwe Nederlandse productielocatie is onderdeel van de Europese expansie van 247TailorSteel.
247TailorSteel verwacht eind dit jaar honderd machines operationeel te hebben en rekent in de jaren daarna op een spectaculaire groei. “We voorzien dat er zo’n 35 plaatlasers per jaar bij komen.”
247TailorSteel is een producent van delen uit plaat en buis, maar daarnaast vooral een e-commerce speler. Klanten kunnen via de online portaal Sophia eenvoudig hun metaalproducten bestellen, die dan snel en op een afgesproken tijdstip worden geleverd. Dat kan een trailer met 10.000 onderdelen zijn, maar even goed een pakketje met slechts één onderdeel. De kracht van het bedrijf is dat al die onderdelen dankzij verregaande digitalisering en automatisering zo optimaal mogelijk worden geproduceerd.
Ideale schaalgrootte
247TailorSteel bouwt hiervoor een netwerk van vestigingen, die allemaal een verzorgingsgebied van 150 à 200 km om zich heen hebben. “Gezien de enorme volumes materiaal die wij verwerken, zijn vestigingen met een oppervlakte van 18.000 à 20.000 vierkante meter optimaal”, zegt CEO Carl Berlo. “Dat is de ideale schaalgrootte voor een optimale afstemming tussen de productie-output en de logistieke handling. Daarom breiden we onze hoofdvestiging in Varsseveld niet verder uit. Dat zou namelijk betekenen dat we suboptimaal gaan werken en dat willen we niet. Het is beter een nieuwe fabriek te bouwen en dan ligt Brabant voor de hand.”
Tien vestigingen
Een tweede fabriek in Nederland is niet de enige nieuwe vestiging die er aan zit te komen. 247TailorSteel wil eind 2024 op tien vestigingen te zitten: twee in Nederland, één in België, één in Oostenrijk en zes in Duitsland. In de tweede helft van dit jaar wordt de derde productielocatie in Duitsland (in Langenau, tussen Stuttgart en München) in gebruik genomen. Ook start direct na de zomer de uitbreiding van de vestiging in Oyten (bij Bremen), waardoor het aantal machines hier kan worden verdubbeld. “We focussen sterk op Duitsland”, zegt Berlo. “Dat is in onze ogen de grootste markt in Europa.”
Gaspedaal indrukken
De CEO ziet alle vestigingen als een doos. “Die doos is nu helemaal uitontwikkeld. We weten hoe we hem moeten inrichten, hoe lang het duurt om hem te bouwen en hoe snel we uitverkocht raken. Nu we die ervaring hebben is het een kwestie van het gaspedaal indrukken en ons netwerk uitbreiden.”
Door die dozen gaan gigantische hoeveelheden materiaal. De hoofdvestiging Varsseveld, waar alleen al 22 plaatlasers operationeel zijn, verwerkt op een goede werkdag 250 ton staal, RVS en aluminium. Dat moet allemaal aangevoerd en ook weer afgevoerd worden, in de vorm van zo’n 125.000 artikelen per dag, allemaal netjes ingepakt in dozen en op pallets. Berlo: “Elk half jaar maken we verbeteringsstappen in onze logistiek. Je moet operationele excellence hebben op de logistieke onderdelen om die hoeveelheden aan te kunnen. Dat kan alleen door te digitaliseren.”
Honderd machines
Digitalisering is cruciaal en gaat gepaard met een continue uitbreiding van het aantal medewerkers en het machinepark. 247TailorSteel telt nu al meer dan 600 medewerkers. Zij bedienen ruim 80 vlakbedlasers, buislasers en kantbanken. Eind dit jaar verwacht het bedrijf al op honderd machines te zitten en in de jaren daarna rekent Berlo op een spectaculaire groei. “We voorzien dat er zo’n 35 plaatlasers per jaar bij komen.” Dat zijn ongekende aantallen voor een bedrijf dat feitelijk een loonsnijder is. Het betekent dat 247TailorSteel een steeds belangrijkere klant wordt voor haar voornaamste machineleveranciers Trumpf, LVD en BLM Group. Berlo: “We merken dat die anders naar ons zijn gaan kijken. Ze zien dat wij de markt aan het veranderen zijn en staan voor de keuze: sluiten we daarbij aan of haken we af. Wij gaan voor partnerschappen met de machinebouwers, waarmee we allemaal ons voordeel kunnen doen. Wij willen ervan verzekerd zijn dat we goed functionerende machines krijgen geleverd zodra we die nodig hebben, en tegelijkertijd kunnen we onze machineleveranciers voorzien van interessante data. We weten bijvoorbeeld exact wat het goede moment is om onderdelen te vervangen: niet te vroeg en niet te laat. Dat is waardevolle informatie voor een machinebouwer.”
Online portaal Sophia
247TailorSteel was zo’n 15 jaar geleden het eerste bedrijf in de metaalsector dat bestellen via internet introduceerde. Dit model is inmiddels door diverse branchegenoten gekopieerd. Berlo juicht dat toe. “Dat is alleen maar goed. Het versnelt de adoptie van deze manier van toeleveren. En als er veel portals zijn, dan valt op hoe goed je bent. Wij onderscheiden ons door de diepte in de samenwerking die we via Sophia kunnen bereiken. De klant kan een samenstelling uploaden, die analyseren we en halen we helemaal uit elkaar en we maken een offerte. Wordt die een opdracht, dan gaat onze hele digitale machine aan het werk. Een werkvoorbereiding hebben we niet, dat gaat digitaal. We gebruiken de modernste machines, zijn de grootste inkoper van plaatmateriaal, hebben een heel hoog nestingpercentage waardoor de materiaalverspilling laag is, en een enorme bezettingsgraad van onze machines. Al die factoren samen maken dat we kostprijstechnisch heel goed zitten.”
Om deze voorsprong te behouden wordt Sophia voortdurend doorontwikkeld. Hiervoor is sinds 1 april een nieuwe functionaris in dienst, die het klappen van de zweep kent vanuit de e-commerce bij Wehkamp. Hij weet zich ondersteund door een groot eigen softwareteam dat Sophia sneller, beter, toegankelijker en ook veiliger maakt.
247TailorSteel
MIX Noordoost – stand 534