247TailorSteel blijft groeien en vergroot klantenkring
247TailorSteel zal het ‘coronajaar’ 2020 afsluiten met een groei van 5 à 10 procent ten opzichte van 2019. Dat is minder dan het bedrijf gewend is, maar in de huidige situatie toch een mooi resultaat. “Ik denk dat we het onder de gegeven omstandigheden goed hebben gedaan”, zegt COO Frank Gelen. Hij kijkt terug op het afgelopen bewogen jaar en blikt tevens alvast vooruit op het nieuwe jaar.
De leverancier van op maat gesneden metalen platen, buizen en kantdelen had zich voorbereid op een groei van 30 procent. En dat leek ook haalbaar, gezien het goede verloop van de eerste twee maanden van het jaar. Maar toen kwam corona. “We hebben snel maatregelen genomen om veilig door te kunnen werken en hadden ook heel vlot externe hulp om medewerkers die zich niet lekker voelden te kunnen laten testen”, vertelt Gelen. “We hebben wel een wat hoger ziekteverzuim dan gebruikelijk.”
Materiaalvoorziening
Bij het begin van de coronacrisis zakte de orderintake in. Ook was er onzekerheid over de levering van materiaal door de fabrieken in Noord-Italië. Gelen: “We hadden voldoende voorraad in de keten en omdat we zaken doen met meerdere leveranciers, kostte het ons niet veel moeite om materiaal te krijgen. We hebben nooit tekorten gehad en sinds mei is de materiaalvoorziening als vanouds.”
Personeelsbeleid
Door de grote onzekerheid in de markt en de inzakkende orderintake die daarmee gepaard ging, voerde 247TailorSteel in de beginfase van corona een voorzichtig personeelsbeleid. Normaal gesproken is het bedrijf vlot met het geven van langdurige contracten aan nieuwe medewerkers die het goed doen, maar nu werden er voorzichtigheidshalve meer kortlopende contracten verstrekt. “De orderstroom lijkt bij ons echter stabiel te blijven, zelfs iets boven het niveau van 2019. Daardoor kunnen we ook weer medewerkers voor lange tijd aan ons binden.”
Levertijden
In de zomer was er even een dipje in de levertijden. “Dat had te maken met een onverwacht hoge orderintake in augustus, waar de personele bezetting door de vakanties niet helemaal op was afgestemd. Door hard te werken, ook met mensen van andere afdelingen, konden we de achterstanden inlopen. Sinds de tweede helft van oktober hebben we de levertijden weer helemaal op de rit. We zitten nu weer op een leverbetrouwbaarheid van 99 procent.”
De tijdelijke dip in de levertijden is voor 247TailorSteel wel aanleiding om zich meer in te richten op de onvoorspelbaarheid van de markt. Gelen: “We hebben zó veel klanten dat we een stabiele en goed voorspelbare orderintake hebben; vakanties, zomers en winters zijn doorgaans allemaal goed te voorspellen, maar door corona fluctueert het veel meer. Alles wat gerelateerd was aan evenementen viel bijvoorbeeld helemaal weg.
Andere industrieën met producten gericht op het voorkomen van coronabesmettingen groeiden juist enorm. Corona heeft gezorgd voor veel pieken en dalen die moeilijker te voorspellen zijn. We zullen meer flexibiliteit in onze personeelsbezetting gaan creëren om bijvoorbeeld in de vakantieperiode snel te kunnen schakelen. Ook gaan we in overleg met klanten wellicht toch artikelen op voorraad leggen, dat zou nieuw voor ons zijn.”
Vestiging Hilden
Een belangrijke stap in de ontwikkeling van 247TailorSteel was dit jaar de ingebruikname van de vestiging in Hilden (bij Düsseldorf), de tweede productielocatie in de groeimarkt Duitsland. In maart is even overwogen om voor Hilden – dat toen in aanbouw was – op de rem te trappen. Maar uiteindelijk is besloten er vol voor gegaan. Sinds 1 september is Hilden operationeel met dertig medewerkers. De meesten daarvan zijn opgeleid in Varsseveld, waar ze allemaal een eigen vakantiehuisje tot hun beschikking hadden om coronabesmetting te voorkomen.
Er zijn stappen gezet om de afstemming tussen de drie vestigingen te optimaliseren. “We snijden zowel plaat als buis”, legt Gelen uit. “Maar buis snijden we uitsluitend in Varsseveld. Dat betekent dat Duitse klanten bestellen via twee accounts, één voor buis en één voor plaat. Voor de klanten van Hilden hebben we het al voor elkaar dat ze alles via één account kunnen bestellen. Wij regelen dan intern dat buis en plaat worden gesneden, bij elkaar komen en in één levering worden bezorgd. Nog dit jaar zal dit ook voor de klanten in Oyten (bij Bremen) geregeld zijn.”
Ook het online bestelsysteem Sophia® waar klanten 24/7 kunnen bestellen is verder verbeterd met een automatische maakbaarheidscheck. De klant laadt zijn model in en Sophia® controleert of alles maakbaar is. Is dat niet het geval dan wordt de klant gewaarschuwd en draagt Sophia alternatieven aan voor aanpassingen in de tekening.
Derde Duitse vestiging
In het nieuwe jaar zal de groei vooral in Hilden plaatsvinden. “De vestiging daar staat en die gaan we uitbreiden. Er staan nu vier lasersnijmachines, dat worden er zeker zeven en in het voorjaar kijken we naar verdere uitbreiding.”
Ook is 247TailorSteel inmiddels gestart met het maken van plannen voor een vestiging tussen Stuttgart en München, in het hart van de Duitse hightech industrie, die eind 2022 operationeel moet zijn. “We hebben een aantal favoriete locaties geselecteerd, daar zal komend jaar een keuze uit worden gemaakt. Ook hebben we al mensen aangenomen om de markt in Zuid-Duitsland te ontginnen en daar een klantenbestand op te bouwen. Ook in België breiden we onze verkoopcapaciteit uit. Een belangrijk aandachtspunt zal verder zijn het overhevelen van Duitse klanten, die nu nog vanuit Varsseveld worden bediend, naar Hilden. Daarmee komt er in Varsseveld ruimte voor de groeiende Belgische markt. Ook gaan we in Varsseveld uitbreiden op het buizen snijden. Als de vestiging in Zuid-Duitsland klaar is, zullen daar ook buislasers komen.”
Verder zal in het nieuwe jaar de digitalisering in de eigen processen verder doorgevoerd worden. Met name op het gebied van de interne logistiek zullen stappen worden gezet met een warehouse management systeem.
Grotere klantenkring
Al met al is Frank Gelen positief gestemd over de komende tijd. “Ondanks de invloed van corona hebben we geen slecht jaar gehad, zeker niet in vergelijking met anderen. Wel is de steil stijgende lijn minder steil geweest. Positief is echter dat we dit jaar een veel grotere klantenkring in Duitsland en België hebben opgebouwd. Dat betekent dat we een grotere basis hebben voor groei als corona onder controle is en de markt weer aantrekt.”