247TailorSteel doet er alles aan om op tijd te blijven leveren
Hoewel ook bij de medewerkers van 247TailorSteel het dagelijks leven door het coronavirus op z’n kop is gezet, blijft het bedrijf er alles aan doen om de bestelde producten op tijd te leveren. COO Frank Gelen vertelt hoe 247Tailorsteel met de omstandigheden rondom het virus met de dagelijkse werkzaamheden omgaat, de veiligheid in de eigen fabrieken waarborgt en de klanten nog steeds goed kan bedienen.
Via het online portaal Sophia kunnen klanten bestellingen blijven plaatsen om ‘24/7 toegang te krijgen tot het machinepark’. Dankzij twee onafhankelijke productielocaties in Nederland en Duitsland kan 247TailorSteel met de productiecapaciteit schuiven en is het risico op uitval verdeeld.
Wat voor impact heeft het coronavirusa op het supply chain management van 247TailorSteel? Welke risico’s zijn er en hoe worden deze afgevangen?
“Wij waren sowieso al ingericht op multi-source supply, hierdoor zijn we niet voor ‘één land gevangen’. Ondanks dat we per dag onze order intake krijgen en dus niet een week of maand vooruit de materialen kunnen bestellen, kunnen we wel met de leveranciers afspraken maken over het zeker stellen van totaal volumes en dan later pas de werkelijke types of afmetingen afroepen. Het formaat/volume van 247TailorSteel maakt dat wij een serieuze klant zijn voor ook de grote leveranciers. Hierdoor krijgen wij voldoende aandacht.”
Hoe gaat 247TailorSteel om met veiligheid in de fabriek? Gaan jullie nog een stap verder dan noodzakelijk?
“We hebben net als veel bedrijven een dagelijkse crisisafstemming (op afstand) en proberen de maatregelen goed te communiceren met onze medewerkers. In de fabriek hebben we een flink aantal maatregelen genomen bovenop de algemeen geldende regels van het RIVM of werkwijzen geïntroduceerd om de regels en adviezen van het RIVM vorm te geven in onze omgeving. Zo hebben we geen ploegoverdracht meer; de medewerkers van de opgaande ploeg zien de medewerkers van de afgaande ploeg niet. Hierdoor minimaliseren wij de kans op overdracht. Ook hebben we teams en groepen gescheiden tijdens pauzes en omkleden doen we niet meer op het werk, maar thuis.”
In hoeverre zijn de hoge graad van digitalisering en automatisering een voordeel in deze corona-situatie?
“Door onze vergaande automatisering hebben we al veel werkvoorbereiding ge-parameteriseerd en dit geschiedt automatisch. Datgene waar nog wel een mensenbrein over nadenkt, kunnen programmeurs vanuit huis doen; ook hier hebben we slechts heel beperkt mensen in de kantoren en dit is alleen om persoonlijke aandacht aan collega’s op de werkvloer te kunnen geven, wanneer dit nodig is. Door onze automatisering bijvoorbeeld in logistiek met AGV’s voorkom je ook veel menselijke interactie en minimaliseer je verder kans op besmetting.”
Wat zijn de grootste uitdagingen om de producten nog steeds op tijd bij de klant af te leveren? Hoe gaat 247TailorSteel bijvoorbeeld om met de uitdagingen in transport?
“Een groot deel van het transport doen we zelf. In het algemeen blijven we goed in staat de klanten te bedienen, ondanks een lagere bezetting door medewerkers die voorzichtig zijn bij verkoudheid of die in de risicogroep zitten. Menig transport, vooral in Duitsland, gaat over meer schijven en hier zien we wel af en toe vertraging optreden. Daarnaast is persoonlijk contact, bijvoorbeeld bij complexere (persoonlijke) situaties nu natuurlijk wel een grotere uitdaging. Ondanks dat we als 247Tailorsteel het niet gek doen, hoop ik natuurlijk vurig dat we deze tijd snel achter ons kunnen laten en dat we hier als collega’s en ook als bedrijf zo gezond mogelijk uitkomen.”