247Tailorsteel maakt grote sprong
247TailorSteel groeit explosief. De omzet ligt momenteel 55 procent hoger dan vorig jaar, de winstgevendheid is verbeterd en de euro-omzet per medewerker ontploft. De begin dit jaar aangetreden nieuwe CEO Carl Berlo verwacht dat de omzet in Nederland volgend jaar door de 100 miljoen euro heen zal gaan. “We zijn bezig de sprong te maken van een scale-up naar een hele grote speler.”
247TailorSteel wil ultiem klantgericht werken voor klanten die dat relevant vinden. Als voor hun producten andere kantgereedschappen moeten worden aangeschaft, dan gebeurt dat.
Berlo is weggeplukt bij ATAG Heating om 247TailorSteel nieuwe impulsen te geven. De ‘slimme’ fabrikant van op maat gesneden metalen platen, buizen en kantdelen was jarenlang gewend aan groeipercentages met dubbele cijfers, maar in 2019 en 2020 bleef de groei onder de 10 procent. Corona was vorig jaar weliswaar een acceptabel excuus, maar 247TailorSteel wil koste wat het kost terugkeren naar de dubbele cijfers. En daar is nu een ondubbelzinnig begin mee gemaakt. “Een kenmerk van 247TailorSteel is dat alle processen heel ver zijn door geautomatiseerd, maar om verder te komen moet je er soms toch een nieuwe blik op werpen”, zegt Berlo. Dat is onder zijn leiding gebeurd.
Nieuwe klantengroep
De sterke groei heeft verschillende oorzaken. De meest opvallende is misschien wel dat een nieuwe klantengroep is aangeboord. Bij 247TailorSteel heeft het volautomatisch bestellen in het online portaal Sophia altijd centraal gestaan. Heel veel klanten kunnen daar prima hun bestelbehoefte kwijt, maar een grote groep klanten met andere behoeften bleef buiten beeld. “Daarmee wilden we in contact komen want dat zijn vaak grote klanten met veel omzet, die ons echt kunnen laten groeien”, aldus Berlo. “We hebben een aantal aanpassingen gedaan waardoor we deze groep nu klantspecifiek kunnen bedienen. Als we parameters in onze machines voor hen moeten aanpassen, dan doen we dat. Als we andere kantgereedschappen voor hun producten moeten aanschaffen, dan doen we dat ook. En we spelen in op hun logistieke wensen: honderd tuintafels hoeven we niet per se te leveren als één massa van honderd bladen en vierhonderd poten, maar kunnen we indien gewenst ook in pakketten van één blad met vier poten leveren, zodat een handelshuis deze zo kan doorsturen naar zijn klanten. Hetzelfde doen we voor machinebouwers om hun assemblage makkelijker te maken. We willen ultiem klantgericht werken voor klanten die dat relevant vinden. Dit blijkt ons een spurt vooruit te geven.”
Duitse markt
Ook de ingebruikname van de fabriek in Hilden – de tweede vestiging in Duitsland – draagt bij aan de groei. Berlo: “We zitten daar in Noordrijn-Westfalen, waar heel veel machinebouw en metaalbewerking zit. Onze groei gaat hier harder dan gedacht. We gaan daar dan ook versneld extra machines neerzetten.” De opening van Hilden heeft 247TailorSteel ook meer ruimte gegeven in Varsseveld, waar bovendien de productie-efficiency is opgevoerd. Hierdoor is de output van de machines enorm verbeterd.
De twintig vlakbedlasers die voorheen verspreid stonden over verschillende hallen, staan nu allemaal bij elkaar met de materiaalopslag vlakbij. Dit betekent dat de AGV’s (automated guided vehicles) die de machines beladen veel minder afstanden hoeven af te leggen, wat een grote tijdwinst oplevert. Daarnaast wordt zorgvuldiger gepland welke order op welke machine wordt gesneden.
Ook de kantbanken zijn onder de loep genomen. Ze staan nu anders opgesteld en er zijn maatregelen genomen in planning en opleiding. Hierdoor is de Overall Equipment Effectiveness (OEE) met 30 procent toegenomen. “Met veertien kantbanken praat je dan over een grote verbetering”, aldus Berlo. “In feite zijn we van 14 naar 19 kantbanken gegaan. De euro-omzet per medewerker is door al deze ontwikkelingen ontploft.”
Derde Duitse vestiging
247TailorSteel groeit dit jaar richting de 20.000 klanten en dat zullen er snel meer worden als de derde Duitse vestiging een feit is. De bouw in Langenau, Zuid-Duitsland, start in de tweede helft van dit jaar, de opening is najaar 2022 voorzien. “We zijn in dit deel van Duitsland al sinds vorig jaar aan het zaaien”, vertelt Berlo. “Door de transportkosten zijn we niet helemaal competitief, maar daar spelen we mee. Nu is het zaak om daar snel een fabriek te bouwen.” 247TailorSteel krijgt daarbij alle medewerking van de plaatselijke overheden, omdat de nieuwe fabriek interessante werkgelegenheid gaat bieden aan meer dan 200 medewerkers.
Goed personeel vinden in het sterk geïndustrialiseerde zuiden van Duitsland is een klus, maar Berlo ziet dit niet als de grootste uitdaging: “De grootste uitdaging is de samenwerking met onze toeleveranciers. Want wij hebben geen voorraden. Hier in Varsseveld komen 22 vrachtwagens per dag materiaal brengen. Dat vraagt om een nauwe samenwerking met leveranciers waar je op kunt vertrouwen, die onze belangen snappen en daarop ingeregeld zijn. We spreken hierover met onze Nederlandse leveranciers. Die willen ons volgen in onze expansie. Ze zijn bereid om dagelijks dedicated vrachtauto’s te laten rijden.”
Materialenschaarste
De nauwe banden met deze leveranciers helpen ook om de huidige materialenschaarste het hoofd te bieden. Berlo: “Wij zagen dit probleem al vroeg aan komen en hebben in februari al keuzes gemaakt en doorgepakt. De grote leveranciers zien ons als hun nummer-1 klant, waardoor we goede afspraken kunnen maken. Ook bij ons knijpt het soms, maar begin juni komen er bijvoorbeeld weer grote hoeveelheden materiaal voor ons beschikbaar. Verder zijn we wat selectiever geworden: nieuwe klanten zijn altijd welkom, maar onbekende klanten hebben niet onze hoogste prioriteit. En we sturen met de prijzen. Maar prijs speelt momenteel nauwelijks een rol. Als je het materiaal hebt, dan mag je leveren.”
Waarde uit data halen
De topman van 247TailorSteel zit grote kansen om door te groeien. De groeispurt die is ingezet dankzij die nieuwe klantengroep die buiten Sophia om besteld, zal verder aangewakkerd worden. Het bedrijf gaat hiervoor meer buitendienstmedewerkers inzetten. De verwachting is dat vooral hierdoor de omzet in Nederland dit jaar zal groeien naar 75 à 80 miljoen euro en volgend jaar naar meer dan 100 miljoen. “We blijven daarbij fors innoveren op IT. We genereren enorm veel data en gaan daar veel meer waarde uit halen om onze processen en die van onze klanten te verbeteren. Processen bijstellen op basis van data, daar gaan we naar toe. Dat gebeurt in de maaltijdbezorging en ook bij ons.”