32 bouten t/m 2000 Nm in één keer gemonteerd
Voor meervoudige schroefsystemen met tot 32 spindels presenteert Desoutter de multi-CVIL-2-besturingen op de montagebeurs Motek (7 t/m 10 oktober in Stuttgart). Hiermee kunnen gebruikers voor het eerst met Desoutter-techniek ‘echte’ multi-spindeltoepassingen met tot 32 bouten op één component realiseren.
In vergelijking met de tot nu toe bestaande oplossingen van de aanbieder onderscheiden de nieuwe systemen zich door een compacte bouwwijze, betere synchronisatie van de afzonderlijke schroefspindels en een eenvoudigere installatie.
“De besturingen zijn samengesteld uit een master-module en zoveel slave-modules als er nodig zijn”, legt productmanager Michael Loosen uit. “Alle modules zijn met elkaar verbonden, de master hoeft alleen nog maar met de hogere besturing of de hoofdcomputer verbonden worden.”
Op deze manier wordt de noodzakelijke bekabeling tot een minimum beperkt. De modules zelf zijn zo compact en autonoom dat er geen schakelkasten meer nodig zijn. “Dat is vooral belangrijk voor machinebouwers, voor wie we daarmee een eenvoudige installatie mogelijk maken.“ De synchronisatie van de spindels en besturingen vindt via ethernet plaats. Alle besturingsmodules worden ruimtebesparend naast elkaar in een rack of houder gemonteerd, die meestal al op het betreffende montagestation aanwezig is.
Met de meervoudige schroefmachines kunnen gebruikers de standtijden bij de montage van motoren, versnellingsbakken, pompen of in het algemeen flensverbindingen inkorten, ergonomischer werken en fouten voorkomen. Want alle schroefspindels van een systeem trekken op elkaar afgestemd en bij het laatste aantrekken synchroon aan, zodat de component niet kan verdraaien. Zetverschijnselen worden gereduceerd, koppel-tegenhouders en componenthouders kunnen vervallen. Verkeerde bediening is nagenoeg uitgesloten. Er zijn geen spanningen en alle bouten worden met exact hetzelfde koppel gemonteerd. Desoutter kan met het nieuwe systeem meervoudige schroeftoepassingen voor koppels tot 2000 Nm verwerkelijken.
Een klassiek voorbeeld is de wielmontage: De combinatie van velg en bouten moet zich ‘zetten’, opdat de voorgeschreven klemkrachten bereikt worden. Daarvoor moeten alle bouten ten minste nog één keer nagetrokken worden. Eenvoudig aantrekken, zelfs al het aanhaalmoment nauwkeurig gebeurt, is onvoldoende, wanneer de verbindingen tegen de hoge krachten bestand moeten zijn, die bijvoorbeeld het antiblokkeersysteem kan veroorzaken. Hier bieden meertraps, synchrone montageverlopen voordelen – en die kunnen alleen met meervoudige schroefsystemen worden gerealiseerd.
Voor toepassingen in de automobielindustrie en bij de toeleveranciers, die de montage moeten documenteren, is een netwerk via ethernet van groot nut. Zonder extra hard- of software voert de Multi CVIC 2 alle schroefgegevens in het fabriekseigen datanetwerk in, waar deze opgeslagen en altijd weer afgevraagd kunnen worden. Componentspecifieke bewerkingsprogramma’s zijn in de besturing opgeslagen en worden overeenkomstig de component door het productiesysteem gekozen.
Als unique selling point noemt Loosen de tekstmeldingen op de display van de besturingen: “Daar kun je de schroefparameters bekijken en alle waarden analyseren zonder dat je daarvoor naar een pc moet lopen. Dat is vooral een voordeel bij de installatie en ingebruikname en ook in geval van servicewerkzaamheden een vereenvoudiging.“
De nieuwe besturing werkt met tot nu bestaand inbouwgereedschap van Desoutter samen, ook de integratie in de software CVI-Net en de programmering via de CVI-pc-interface, die bij veel klanten bekend is, blijven ongewijzigd mogelijk. “Wie dus wil veranderen of upgraden, kan dat zonder veel scholing bewerkstelligen“, verzekert Loosen. Bovendien bestaat de mogelijkheid om belangrijke parameters op de modules zelf in te zien en te programmeren.”
Desoutter
hal 1, stand 1185