‘Aantal cobots groeit; daar moet je bij zijn’
Iteq trok tijdens METAVAK veel belangstelling met haar ILOAD beladingscobot, die aan een machine van Style CNC Machines stond. Het was de eerste publiekelijke presentatie van de ILOAD.
Dit is een station om CNC-bewerkingsmachines te be- en ontladen. Het is voorzien van een ladesysteem waarin ruwe en bewerkte werkstukken worden opgeslagen. De cobot zorgt voor het nauwkeurig handelen van de werkstukken van en naar de bewerkingsmachine. Zo kunnen bewerkingsmachines geautomatiseerd en onbemand doordraaien. De steun waarop de cobot gemonteerd is kan aan beide zijden van het frame op meerdere posities worden gemonteerd. Hierdoor is de ILOAD flexibel inzetbaar. Met behulp van het geïntegreerde vision systeem kan de cobot de exacte locatie van de lades en/of werkstuk bepalen. Zo kan de productie van het product nauwkeurig en constant doorgaan. De ILOAD is voorzien van een systeem waarmee eenvoudig een monitor, tablet of laptop steun gemonteerd kan worden op diverse posities. Het frame biedt tevens opslag voor extra rasterplaten of grippers. De ILOAD is gemakkelijk te verplaatsen met een heftruck of palletwagen.
Beladingscobot voor CNC-machines
Twee jaar geleden maakte Theo Tolboom, directeur van Iteq in Nijkerk, tijdens de Euroblech in Hannover kennis met de Taiwanese producent van Techman (TM-)cobots. Hun cobots kunnen worden geïntegreerd in assemblagelijnen, bij machine-belading en andere toepassingen. “We hebben een subdealerschap gekregen, met als doel binnen Iteq Engineering een beladingscobot voor CNC-machines te ontwerpen.” Inmiddels is het eerste prototype afgerond, geïntegreerd in de eigen freesbank. “De cobot is in staat om bij een gemiddelde frees- of draaibank een nacht onbemand door te draaien”, vervolgt Tolboom. “Ik verwacht dan ook we hem zonder al te veel aanpassingen in de markt kunnen zetten. Hooguit zal een frees- of draaibank soms net een iets groter bereik nodig hebben.” De stand-alone cobot staat op een frame en heeft zeven laden boven elkaar. Hierin kunnen ruwe producten worden geplaatst en ook de producten die de machine gereed heeft, komen hierin terecht. In totaal kunnen er met de standaard rasters 112 producten in opgeslagen worden; dit aantal kan de cobot in een nacht verwerken. In geval van andere of hogere producten (tot 190 mm) is het mogelijk andere rasters erin te leggen of enkele laden ertussenuit te halen. “Werken met cobots is ideaal als je snel moet opschalen”, aldus Tolboom. “Normaal gesproken moet je dan met twee- of drieploegendiensten gaan werken, iets wat een enorme impact heeft op de organisatie. Met cobots merk je daar niks van.” Voor het omschakelen naar een ander product kan een bedrijf volstaan met het wisselen van de gripper en van het softwareprogramma. Tolboom noemt de ontwikkeling van de eigen beladingscobot een logische stap, gezien de huidige ontwikkelingen in de markt. “Wij zoeken continu naar nieuwe mogelijkheden op het vlak van engineering en willen het liefst met eigen producten de markt op”, zegt hij. “Deze cobot is daar een voorbeeld van. Momenteel staan er zo’n 3.000 cobots in Nederland, dat zal de komende vijf jaar elk jaar verdubbelen. Het neemt dus een enorme vlucht en daar moet je bij zijn.”