Accerion maakt heftrucks autonoom

Accerion in Venlo is een tech start-up, die positioneringstechnologie integreert in nieuwe of bestaande apparatuur zoals vorkheftrucks, industriƫle voertuigen en mobiele logistiekrobots, waardoor deze autonoom en extreem nauwkeurig kunnen navigeren, zelfs in dynamische omgevingen. Diverse partijen investeren nu in Accerion, waardoor het bedrijf kan uitbreiden en nieuwe wereldwijde markten voor robotisering kan betreden.

De technologie vereist geen speciale infrastructuur. In plaats daarvan gebruiken de bedrijfseigen intelligente algoritmen van Accerion in combinatie met geavanceerde cameratechnologie de vloer als enige referentie. Bovendien werken ze samen met andere voertuigen. ā€˜Uw vloer is onze plattegrondā€™, luidt het motto van Accerion. ā€œAutonoom geleide voertuigen (AGVā€™s) en mobiele robots zijn belangrijke factoren voor volledige automatisering in de productie en logistiekā€, aldus Marcus Bƶker, directeur van de Duitse investeerder Phoenix Contact Innovation Ventures, die Accerion financiert. ā€œMinder materiaal handmatig verwerken in productielijnen is bijvoorbeeld een belangrijke doelstelling binnen de productiebranche, maar dit is met bestaande technologieĆ«n slechts beperkt mogelijk. Met de technologie van Accerion kunnen AGVā€™s en mobiele robots werkelijk infrastructuurloos navigeren en een veel hogere nauwkeurigheid realiseren dan traditionele oplossingen die zijn gebaseerd op infrastructuur.ā€

Groei mobiele robots
De wereldwijde markt voor mobiele robots zal naar verwachting exponentieel groeien tot zeker 10 miljard euro in 2025. ā€œDe belangrijkste doelstelling is de technologie van Accerion bij de juiste klanten krijgen: bedrijven in de logistiek en automatisering die toonaangevende oplossingen bouwen, en daarom behoefte hebben aan de nieuwste, high-performance positioneringstechnologieā€, aldus Accerion-directeur Vincent Burg. Accerion-oprichter Willem-Jan Lamers: ā€œMet deze investering kunnen wij onze ontwikkelingen en marktacceptatie nog verder versnellen.ā€

Sensormodules
De investering komt op een moment dat Accerion een exponentiĆ«le groei ziet in de omzet van en ontvangen orders voor zijn Jupiter- en Tritonpakketten, met klanten in de Europese Unie, de Verenigde Staten, China en India. Accerion zal deze kapitaalinjectie inzetten om de productie op te schalen en zijn team bijna te verdubbelen, zodat het een groter aandeel kan veroveren op de wereldwijde markt voor logistiek, warehousing en fulfilment. De Jupiter en Triton zijn sensormodules. De Jupiter stelt voertuigen in staat hun positie in een industriĆ«le omgeving nauwkeurig te bepalen. Jupiter vindt zelfstandig zijn weg door te kijken naar de ondergrond, zonder dat hiervoor speciale infrastructuur nodig is. Voertuigen die zijn voorzien van Jupiter kunnen zich met een snelheid van 2 m/s voortbewegen. Naast Jupiter levert Accerion sinds begin dit jaar ook de kleinere Triton, die is ontworpen om nauwkeurige positionering mogelijk te maken in een kleine vormfactor. Net als Jupiter brengt Triton zijn omgeving in kaart en kan gebruikt worden voor navigatie, zonder dat hiervoor speciale infrastructuur nodig is. Het product is gericht op gebruik in kleinere voertuigen, zoals lichte industriĆ«le voertuigen en kleinere Automated Guided Vehicles (AGV’s), of voor voertuigen die reeds gebruik maken van relatieve odometrie. Voordat Jupiter en Triton gebruikt kunnen worden in het navigatiepakket, moet de vloer aan de sensoren worden in-geleerd. Om dit proces te versnellen heeft Accerion de Scout robot ontwikkeld. Deze is voorzien van een Jupiter en een lidar-sensor. Hiermee brengt de Scout robot de omgeving in kaart en combineert de Lidar beelden met de vloerdata. De informatie die hierbij wordt verzameld kan vervolgens als startpunt worden gebruikt voor andere Jupiter of Triton modules, die hierdoor sneller hun route leren. Ook de Limburgse investeringsbank LIOF investeert in Accerion. ā€œAccerion is perfect gepositioneerd om nu een significante positie in te nemen in de explosief groeiende markt voor robotisering en automatisering in de logistiek. Dit dankzij de vernieuwende en onderscheidende positioneringstechnologie in combinatie met het gespecialiseerde, ervaren en toegewijde teamā€, aldus Gaby Zandbergen, investment manager bij LIOF.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

MetaalNieuws Extra IM

Innovatieve manieren voor het transport van metaal

28-10 Binnen de huidige technieken wordt er veelal gekozen voor de onderstaande methoden en oplossingen,…

Transport en Logistiek

Tot drie ton laadvermogen voor StƤubliā€™s compacte AGV

12-07 Het doel van StƤubli was om een compacte AGV te ontwikkelen waarvan het hoge…

Automatisering

Kumatech en SafanDarley tonen totaaloplossing

11-04 De E-Brake 35T-1250 Premium kantbank vormt de basis van de SafanDarley E-Brake Mini Cell.…

Transport en Logistiek

Workshop over inzet AGVā€™s en mobiele robots

29-03 Integratie van AGVā€™s (automatisch geleide voertuigen) en mobiele robots leidt tot betere benutting van…

Transport en Logistiek

Handvatten voor inzet AGVā€™s en mobiele robots

20-03 Integratie van AGVā€™s (automatisch geleide voertuigen) en mobiele robots leidt tot betere benutting van…

Automatisering

AGVā€™s en software maken spuiterij efficiĆ«nter

13-02 In combinatie met de nieuwe DXQ-softwareproducten van DĆ¼rrā€™s Digital Factory komt de AGV goed…

Automatisering

Fastems integreert steeds meer AGVā€™s en AMRā€™s voor CNC-automatisering

12-09 De meeste typische AGV-toepassingen omvatten materiaal handling, het leveren van gereedschappen aan machines en…

Transport en Logistiek

Multifunctionele truck met kraan voor Jan van Dam

30-11 ā€œDeze truck kan ook gebruikt worden als hoogwerkerā€, zegt Stef van Dam. ā€œDaarnaast is…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs