ACE structuurdempers beveiligen grootste kabelbaan in de Alpen
Minimale eisen voor maximaal vliegplezier: vanaf een gewicht van 30 kg, een lengte van 120 cm en een leeftijd van 8 jaar mogen waaghalzen de afdaling riskeren met de Zipline, een kabelbaan in het Oostenrijkse attractiepark Gröbming. En dat zonder vliegbrevet en zonder risico, maar wel met behulp van structuurdempers uit de Tubus-familie van ACE.
Wie graag met een kabelbaan naar beneden suist, zal zeker onder de indruk zijn van de – volgens de exploitant – grootste zipline van de Alpen. Adrenaline junkies suizen met een maximale snelheid van 115 km/u via een 2.500 meter lange kabel naar beneden. Natuurlijk gaat veiligheid boven alles: een draagconstructie met veiligheidsgordel zorgt voor maximale bescherming en comfort. Deze constructie is onlangs door Engineering-Mechatronics uit Oostenrijk nogmaals verbeterd. Want tot voor kort verliep het afremmen niet zo soepel als tegenwoordig. Aan het eind van de kabel waren autobanden bevestigd. Deze autobanden dempen weliswaar de terugslag bij de eindpositie, maar toch is de klap nog een stuk heftiger dan bij de gondel voor kinderen. Dit is niet gevaarlijk, maar wel soms wat onaangenaam. Om dit te verhelpen nam Thomas Liebmann, directeur van Engineering-Mechatronics, contact op met ACE Stoβdämpfer.
Dubbele beveiliging met Tubus structuurdempers
Hans-Jürgen Greindl, de Oostenrijkse ACE-expert op het gebied van motion control, stelde de Tubus structuurdempers voor. Een groot voordeel van deze machineonderdelen is het kleine formaat. Deze zorgen, naast de demping in de eindpositie, voor extra beveiliging van de trolley op de kabel. Uit zeven productseries en meer dan 140 individuele producten wordt normaalgesproken op basis van nauwkeurige berekeningen de meest geschikte structuurdemper gekozen. Maar bij de katrollen van de Roperunner werd hier bewust van afgezien. “Bij de voorbereiding werd, zoals gebruikelijk in de bergen, gewoon boerenverstand gebruikt“, zegt Greindl met pretoogjes, om hieraan toe te voegen dat ACE in andere gevallen altijd een nauwkeurige berekening maakt. Maar in dit geval bleek hij gelijk te hebben. Want de geleverde structuurdempers van het type TR67-40-OS doen hun werk uitstekend.
Duurzamer, voordeliger en beter bestand tegen weersomstandigheden.
De uit thermoplastisch elastomeer vervaardigde elementen zijn onderhoudsvrij en inbouwklaar. Ze kunnen 23 Nm/slag bij langdurige belasting resp. 33 Nm/slag in het geval van een noodstop opnemen. Hoewel de zipline beneden in het dal altijd afremt, kan deze beweging toch als noodstop worden aangemerkt. Want hoewel de afdaling slechts 1 minuut duurt, wordt de demper van slechts 67 mm doorsnede bij een slag van 40 mm iedere 45 minuten aangestoten. En dat gedurende 7 uur per dag.
Vergeleken met de onafgebroken inzet binnen de automatisering is hier van langdurige belasting geen sprake. De Tubus gaat ongeveer 1 miljoen belaste cycli mee. En omdat het element dienst doet bij temperaturen van -40 °C tot 90 °C is het product ook geschikt voor de wintermaanden. De radiale demping zorgt voor een langdurige en zachte afremming. In andere gevallen zijn ACE producten met een degressieve en lineaire kenmerken meer geschikt.
Alle producten uit de Tubus-reeks hebben gemeen, dat ze altijd een voordelig alternatief voor hydraulische dempers zijn, indien er geen nauwkeurige afremming nodig is. Deze hebben een langere levensduur en bieden een beter alternatief dan soortgelijke oplossingen met urethaan, rubberen demping en stalen veren. Niet alleen zijn de piloten zonder vliegbrevet helemaal tevreden met de zipline, ook de inspectiedienst voor veiligheid heeft niks meer te klagen.