AGV’s en software maken spuiterij efficiënter
Speciaal voor spuiterijen heeft de Duitse fabrikant Dürr het zelfrijdende transportsysteem Eco ProFleet ontwikkeld. Dit vervoert carrosserieën met grote flexibiliteit.
De combinatie van EcoProFleet en DXQlogistics.control zorgt voor optimale benutting van alle werkstations.
In combinatie met de nieuwe DXQ-softwareproducten van Dürr’s Digital Factory komt de AGV goed tot zijn recht. Hardware en software maken samen variabele productielay-outs, een optimaal gecontroleerde materiaalstroom en maximale efficiëntie en schaalbaarheid in het industriële lakproces mogelijk.
AGV’s zijn volgens Dürr de sleutel tot een soepele overgang tussen werkstations en tijdelijke opslagplekken in de fabriek, die het grootste deel van het lakprocesspectrum dekken. Eco ProFleet is ontworpen voor deze variëteit. De AGV kan elk model oppakken, van compacte auto’s tot SUV’s en pick-up trucks tot unieke vormen zoals vrachtwagencabines, ze neerleggen op werkstations of ze gereedhouden tijdens het lakproces.
In de spuiterijen van de toekomst, waar modulaire werkboxen de oude lijnen met hun starre cyclustijden vervangen, zijn AGV’s tot 24 uur per dag in beweging, in het geval van de Eco ProFleet. Deze hoeft zijn energiereserves namelijk niet ‘s nachts op te laden, zoals andere modellen. In plaats daarvan maakt Eco ProFleet kort verbinding met oplaadpunten langs zijn routes. Op deze oplaadpunten zou de AGV sowieso stilstaan, bijvoorbeeld bij het overladen van een carrosserie naar een werkstation. Het korte interval is voldoende om op te laden, zodat de AGV na het neerleggen van de carrosserie voldoende energie heeft om direct terug te keren naar de productieruimte en aan de volgende klus te beginnen.
Flexibele routewijzigingen
DXQ logistics.control is de op maat gemaakte softwareoplossing van Dürr voor de besturing van het zelfrijdende transportsysteem. Het regelt de materiaalstroom digitaal op basis van werkstationgebruik, uitrusting en beschikbaarheid. De software kan autonoom beslissen over de volgende taakstap en het werkstation op basis van het carrosserietype en gedefinieerde processtappen. Om de logistiek te optimaliseren, kan het ook bestemmingen buiten de routekaart opnemen, zoals uitgaande overslagstations of tijdelijke opslaglocaties. Dit betekent dat het altijd flexibel kan reageren, bijvoorbeeld als er een storing optreedt in een werkstation. Uiteindelijk resulteert de combinatie van De AGV en de softwareoplossing in een optimale benutting van alle werkstations. Werknemers hoeven niet langer te wachten op het volgende carrosserie, aangezien de software alle taken plant die voor hen liggen en zelfs rekening houdt met de transporttijd.