Ales Metaaltechniek start digitale bedrijfsschool
Uitdagende opdrachten, inspirerende collega’s, flexibele werktijden, een goed salaris. En ook: mooie werkkleding. Ales Metaaltechniek in Rhenen biedt zijn medewerkers – en nieuwe collega’s(!) – een aantrekkelijke werkomgeving. Hierbij horen ook eigentijdse opleidingsmogelijkheden. Samen met Brighter Legends heeft het metaalbedrijf in Rhenen daarom de Ales Academy opgezet; een digitale bedrijfsschool in de metaaltechniek, die direct na de zomervakantie start.
Twee van de levensgrote kernwaarden-posters, waarmee Ales Metaaltechniek laat zien dat het een werkgever is met aandacht voor de mens, bij wie het aantrekkelijk is om te werken. De digitale bedrijfsschool speelt hierin ook een belangrijke rol.
De digitale ontwikkelingen gaan hard, zo weet directeur Dick de Leeuw van Ales Metaaltechniek. “Digitalisering heeft veel aandacht bij ons. We verbeteren daarmee onze eigen processen en de contacten met leveranciers en klanten. Nu doen we dat ook bij het opleiden.”
Ales is een allround metaalbedrijf, dat een groot aantal bewerkingstechnieken beheerst. Het levert als productie- en outsourcing partner in metaalbewerking en machinebouw de hoogste kwaliteit aan klanten. Dat gebeurt met ruim 30 medewerkers. De directie biedt hen fijne werkplekken om ze aan het bedrijf te binden, maar wil ook nieuw talent aantrekken om te kunnen groeien.
Vijf kernwaarden
In de huidige krappe arbeidsmarkt is dat geen eenvoudige zaak. Mede daarom zijn vorig jaar de visie en de missie van Ales maar eens goed op papier gezet. Onder meer uit interviews met medewerkers kwamen vijf kernwaarden naar voren: topniveau, persoonlijke aandacht, aanpakken, vrijheid en ontwikkeling. Eigenlijk was dat niets nieuws. “Want dit zit allemaal in het DNA van ons bedrijf”, legt De Leeuw uit. “We werken continu aan verdere procesverbetering. Zo hebben niet alleen onze klanten, maar ook onze medewerkers het iedere dag weer ‘Beter voor elkaar’.”
Wat wel nieuw was, was de vaststelling dat je die kernwaarden op een gegeven moment ook zult moeten uitstralen en zichtbaar maken. Daar is Ales nadrukkelijk mee aan de slag gegaan. Zo hangen er nu levensgrote posters met de kernwaarden op diverse plekken in het bedrijf, vanuit de gedachte dat als het gaat leven in het bedrijf zelf, dit ook uitstraalt naar de omgeving. Bijvoorbeeld naar potentiële nieuwe medewerkers, die zien dat Ales een werkgever is met aandacht voor de mens, bij wie het aantrekkelijk is om te werken.
Inwerken nieuwe mensen
Dit is ook een aspect van de nieuwe bedrijfsschool. Een onderdeel van de Ales Academy is namelijk een zogeheten onboarding programma. Dit laat nieuwe medewerkers kennis maken met het DNA en de kernwaarden van Ales. Het programma voorziet in het inwerken van nieuwe mensen en het laten groeien in hun rol.
De academy is ontwikkeld samen met Brighter Legends, een online opleider voor de maakindustrie, die met moderne digitale middelen maakbedrijven helpt groeien door hun mensen te laten groeien. De samenwerking begon met een scan om vast te stellen waar Ales stond met opleiden. Voornaamste conclusie: het was redelijk voor elkaar maar het kon beter. Dick de Leeuw viel voor Brighter Legends omdat de leeromgevingen die deze start-up biedt heel aantrekkelijk ogen. “Het ziet eruit als Netflix. Ze maken veel gebruik van beeld en alles gaat snel. Het zijn allemaal modules van een kwartier of een half uur. Dat past helemaal bij deze tijd. Wat mij ook aanspreekt is de aandacht voor soft skills. Voor een medewerker die moeite heeft met de omgang met collega’s, heeft onze academy ook wat te bieden.”
Aantrekkelijk lesmateriaal
Ales heeft een kernteam van vier personen geformeerd, die zich om de academy gaan bekommeren: een medewerker die de kar trekt, met een back-up, en twee opleiders. Zij gaan scholieren en opnieuw starters (zij-instromers) klaarstomen voor de functies van constructiebankwerker, lasser, kanter/zetter, plaatwerker en werkvoorbereider. Die nieuwelingen kunnen aantrekkelijk lesmateriaal tot zich kunnen nemen. Senior begeleiders staan klaar om hen te helpen steeds beter te worden in het vak.
Natuurlijk voorziet de Ales Academy met een leerprogramma om interne kennisontwikkeling te faciliteren en stimuleren ook in de behoeften van de huidige medewerkers. Zij kunnen zich naar een hoger niveau ontwikkelen en ook voor crosstrainen is er alle ruimte. “Het streven is bij ons al dat iedere medewerker tenminste drie competenties heeft”, zegt de Leeuw. “We hebben ook een QRM-cel voor alle producten die minder dan 4 uur arbeid vergen. Daarin voert één persoon alle bewerkingen uit om een product helemaal klaar maken. Als werkgever heb je het liefst multifunctionele medewerkers. Daar gaat de academy ons zeker bij helpen.”
De Leeuw heeft goede verwachtingen van de academy. Hij is nieuwsgierig hoe het bij de medewerkers zal landen. “Want het is toch een nieuwe manier van werken, die sommigen misschien wat lastig vinden. Maar met de input van Brighter Legends en de formatie van ons kernteam zij de voorwaarden geschapen om er een succes van te maken.”