Aluminium fietsframes van eigen bodem

VDL Groep gaat aluminium fietsframes produceren en leveren. De productie start deze zomer op een volledig geautomatiseerde lijn bij VDL Steelweld in Breda.

Het fietsframe van de QWIC Mira dat als eerste door VDL in Nederland geproduceerd gaat worden.

De nieuwe activiteit heet VDL Bike Frame Technologies en de eerste klant is QWIC. De komende drie jaar gaat VDL 50.000 fietsframes leveren aan dit Nederlands fietsenmerk. Andere fietsmerken hebben ook reeds belangstelling getoond voor frames ‘van eigen bodem’.

Leveringen uit Azië

Met het terughalen van de productie van fietsframes naar Europa faciliteert VDL Bike Frame Technologies klanten met het terugdringen van hun CO2-voetafdruk. Fietsmerken zijn voor hun frames vooralsnog vooral afhankelijk van leveringen uit Azië. Die weinig duurzame toeleveringsketen gaat verder gepaard met lange levertijden, duur transport en fikse voorraden. Door onderdelen, zoals smeed- en gietdelen, uitsluitend uit Europa te betrekken, speelt VDL ‘kort op de bal’. “Door een volledig geautomatiseerd productieproces, waarmee VDL veel ervaring heeft in andere toepassingen, kunnen we in Nederland concurrerend produceren”, stelt Jason Koevoet van VDL Bike Frame Technologies. “Doordat we wendbaar en flexibel zijn, kunnen we ook snel inspelen op nieuwe projecten en andere vragen uit de markt.”

Supply chain beheersen

Taco Anema, oprichter en CEO QWIC, noemt de langdurige strategische samenwerkingsovereenkomst met VDL voor de geautomatiseerde productie van e-bikeframes in Nederland een mijlpaal. “De samenwerking draagt bij aan onze doelen om onze supply chain te beheersen, de kwaliteit te verbeteren, de doorlooptijden te verkorten en de snelheid van productinnovatie te stimuleren. Met de expertise van VDL Groep in geavanceerde productiemethoden optimaliseren we onze premium producten voor efficiënte productie. Lokale frameproductie maakt ons flexibeler, innovatiever en duurzamer. Dat resulteert in betere producten voor onze klanten.”

Concurrerend produceren

President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “Nederland is natuurlijk hét fietsland bij uitstek, maar de basis van de fiets, het frame, wordt vooral buiten Europa geproduceerd. Met VDL Bike Frame Technologies halen wij ook deze productie terug naar ons land en stellen we onze klanten in de gelegenheid om hun CO2-voetafdruk met grote sprongen terug te brengen. Doordat we over een volledig geautomatiseerde productielijn beschikken, kunnen we concurrerend produceren.”

Belgische fietsmerken

Belgian Cycling Factory (BCF), het moederbedrijf van de Belgische fietsmerken Ridley en Eddy Merckx, heeft ook plannen om frames van VDL te betrekken. In samenwerking met ontwerpers van BCF en engineers van VDL is er een frame ontwikkeld, in eerste instantie voor e-bikes, dat gericht is op de maakbaarheid in Europa. Daarnaast zal VDL Fibertech Industries in Hapert de komende maanden een carbon voorvork produceren voor een nieuw model veldritfiets die BCF in 2024 zal presenteren. Een prototype van deze nieuwe voorvork is reeds getest. De materialen en productietechnologieën die VDL in het productieproces toepast, zijn ook geschikt voor andere fietsonderdelen, zoals zadel- en stuurpennen.

Productie uitbreiden

Vooralsnog heeft de productielijn in Breda een capaciteit van 70.000 frames per jaar. De ambitie is om, afhankelijk van de marktvraag, het modulaire productieproces uit te breiden. Jason Koevoet: “Alleen in Europa zijn in 2021 meer dan 22 miljoen fietsen verkocht, en deze markt is groeiende. Verreweg het leeuwendeel van de frames voor al die fietsen worden nog in Azië geproduceerd en de fietsen worden vervolgens in Europa geassembleerd.”

Bedrijvengids

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV