Aluminium opslaan en kou: waar moet je op letten?

Aluminium kan slecht tegen kou. Op de website van MCB legt de metaalgroothandel uit Valkenswaard uit wat je kunt doen tegen koude weersomstandigheden.

 

MCB geeft aan dat het bedrijf bij koude temperaturen regelmatig vragen van klanten ontvangt over de corrosie van aluminium. Aluminiumdeskundige bij de metaalgroothandel is Ton Clermont. Hij legt uit waarom je aluminium niet meteen moet uitpakken als het binnen is gekomen en waar je op moet letten bij het opslaan van aluminium “Het probleem met aluminium is dat het heel goed warmte- en koudegeleidend is, en als je het van een koude naar een warme omgeving brengt trekt het vocht uit de lucht”, zegt hij op de website van MCB. “Net als bij de condens op ramen, dat zit altijd op de binnenkant van de raam. Het probleem is er andersom ook, als je van kou naar warm gaat. Maar dan is het minder groot.”

Aluminium moet acclimatiseren
Clermont is accountmanager bij MCB en weet alles van aluminium. Op de website van MCB zet hij diverse tips uiteen. “Het probleem met dit soort verhuizingen is dat er vocht tussen de platen kan trekken, en dan krijg je spleetcorrosie: witte vlekken”, aldus Clermont. Dit is witroest, aluminium wordt weer aluminiumoxide en dat is wit. Dat blijft tussen de plaat zitten en de verontreinigingen in de lucht zorgen voor ongewenste effecten. “Je voorkomt het condens-probleem door het aluminium minimaal 24 uur – liefst 48 uur – te laten acclimatiseren in de ruimte waar het zich bevindt”, vervolgt de accountmanager. “Dat betekent dat je pas na 24 de verpakking verwijdert. Ik kom in praktijk regelmatig tegen dat mensen dit niet weten. Er zijn veel bedrijven die hun bulkvoorraad in een onverwarmde ruimte opslaan. Zodra ze het nodig hebben brengen ze het naar de productie en dan krijg je die condens. En meestal hebben ze het direct nodig natuurlijk.” Ook de mythe dat aluminium niet kan roesten, haalt Clermont uit de lucht. “Aluminium kan roesten. Sterker nog, je hebt nog nooit echt aluminium gezien, want het maakt meteen een verbinding met de lucht. Echt aluminium is iets witter van kleur, het reageert meteen met zuurstof.”

Opslag van aluminium: andere aandachtspunten
Het condens-probleem is niet het enige probleem dat Clermont in praktijk tegenkomt bij de opslag van aluminium. “Ik zie ook vaak te hoge stapels aluminium balken, de balken gaan dan doorzakken”, legt de aluminium-expert uit. “Alles moet netjes gestapeld zijn. En houten pallets die worden gebruikt voor het opslaan van aluminium moeten eerst van plastic stroken voorzien worden om corrosie te voorkomen. Je hoeft dan de laatste plaat niet weg te gooien.” Ook morsen, bewerken, aanraken en buitengebruik neemt de accountmanager onder de loep. “Mensen laten wel eens koffie of ander vocht op de plaat vallen. Als ze dat niet meteen wegvegen heb je een probleem. Hetzelfde geldt voor het bewerken. “Soms worden platen kaal in de rekken gelegd, in een ruimte waar ze ook met staal werken en bijvoorbeeld slijpen. Dat kan nadelige invloeden hebben: staalslijpsel op de plaat gaat roesten. Materialen met een verschillend potentiaal moet je bij elkaar weghouden. Aluminium moet je eigenlijk altijd verpakt opslaan, als je dat niet doet, moet je zeker zijn dat er in de omgeving niets is dat het kan aantasten. Als je alleen maar met aluminium werkt heb je die problemen niet. Aluminium in stalen rekken moet goed worden afgedekt bijvoorbeeld, bij RVS rekken zijn de risico’s niet zo groot.” Ook met buitengebruik dient opgelet te worden. Een aluminium plaat kan best buiten liggen, maar zodra er ijzer op komt gaat het roesten, zo valt te lezen. Dat kan ook vogelpoep zijn of roet. Met anodiseren of poedercoaten wordt het proces echter vertraagd en dit zorgt voor bescherming, zodat aluminium ook buiten te gebruiken is. Tenslotte kan zelfs alleen het aanraken aluminium al gevolgen hebben. “De zuurgraad van handen is hoog, verschillend per persoon zelfs”, besluit Clermont. “Liefst handschoenen dragen dus!”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Materialen

Aluminium profielen van Schüco voortaan in CO2-besparende variant

04-12 Dit wordt bereikt door een duurzamer productieproces en het gebruik van gerecycled materiaal. “Soms…

Materialen

MCB levert duurzaam staal voor elektrische Le Mans raceauto

12-06 InMotion ontwikkelt namelijk een Le Mans raceauto die momenteel binnen 4 minuten kan opladen.…

Materialen

Distributeurs pakken rol in omschakeling naar groen staal

10-07 Zo brengt Kloeckner Metals Netherlands tegenwoordig de CO2-uitstoot in kaart voor de door de…

Materialen

Masterclass corrosiebestendig ontwerpen

31-05 Corrosie op een eindproduct kan worden voorkomen in verschillende fases. Eén van de belangrijkste…

3D

Safran gaat grote aluminium onderdelen 3D-printen met SLM

11-04 Safran is een internationale hoogtechnologische groep die actief is in de luchtvaart-, defensie- en…

Materialen

MCB is uw partner voor de verspaning

03-04 “Variatie in materiaaleigenschappen en -kwaliteit kan leiden tot beschadigingen van gereedschap en eindproduct en…

Materialen

MCB wordt eigenaar van de Belgische staaldistributiegroep Saey

29-03 Saey is een belangrijke staaldistributeur (met vestigingen in Kuurne, Heule en Zwijnaarde),  die zich…

Materialen

Norm stalen elementen in ondergrond

22-02 NEN 6766 geeft eisen voor het ontwerp en de uitvoering van constructieve stalen elementen…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs