AMB 2024 groeit door in populariteit
Maar liefst 65.584 vakbezoekers uit 78 landen maakten medio september gebruik van AMB om de nieuwste technologieën en trending topics te ontdekken. Ondanks de economisch uitdagende tijden was AMB 2024 daarmee nog succesvoller dan het evenement van 2022.
Ondanks de economisch uitdagende tijden kwamen er veel bezoekers naar AMB 2024 om de laatste productietechnologie te ontdekken. (foto’s: Copyright: Landesmesse Stuttgart GmbH Co. KG)
De internationale vakbeurs voor metaalbewerking, die ondanks de huidige moeilijke economische omstandigheden volgeboekt was, werd op 10 september geopend door Roland Bleinroth, President en CEO van Messe Stuttgart. “Al 42 jaar bewijst AMB keer op keer haar belang als platform voor internationale dialoog in de metaalbewerkingsindustrie, vooral in economisch uitdagende tijden als deze”, vat Roland Bleinroth samen.
1244 exposanten uit 28 landen, waarvan 30 procent van buiten Duitsland, presenteerden hun innovaties, producten, diensten en concepten. De belangrijkste fabrikanten van metaalbewerkingsmachines en precisiegereedschappen waren op de beurs vertegenwoordigd, evenals toonaangevende middelgrote bedrijven en innovatieve start-ups. AMB is zowel een marktplaats als een centraal knooppunt voor contacten en ideeën in de metaalbewerkingsindustrie.
Internationale allure
Het belang van de AMB reikt veel verder dan Baden-Württemberg als technologiecentrum, zoals de vakbeurs dit jaar opnieuw bewees. Ongeveer 20 procent van de vakbezoekers kwam van buiten Duitsland, met Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Nederland, Zweden, Tsjechië, Frankrijk en Turkije als de sterkst vertegenwoordigde landen. Een groot deel van de niet-Europese gasten kwam uit India.
Het merendeel van de AMB-beursbezoekers is actief in de machinebouw (36 procent), evenals in de metaalbewerking en metaalverwerkende industrie, in de automobielindustrie en voertuigbouw, in metaalconstructiebedrijven en in gereedschapsbouw en matrijzenbouw. Veel exposerende bedrijven prezen de kwaliteit van de discussies op de stands. Ze waren verheugd over het hoge aantal besluitvormers en de mogelijkheid om zaken te doen na de beurs. Een bezoekersenquête bevestigde deze indruk: 69 procent van de bezoekers gaf aan betrokken te zijn bij inkoop- en aanbestedingsbeslissingen. Over het algemeen was de feedback van beursbezoekers zeer positief met een cijfer van 1,8 (= B+). Meer dan een derde van de bezoekers bezoekt alleen de AMB en geen enkele andere branchegerelateerde vakbeurs.
Kunstmatige intelligentie en genetwerkte machines
AMB 2024 stond sterk in het teken van het thema Industrie 4.0. Geïnteresseerden konden op veel beursstands en op de speciale show van het umati-initiatief meer te weten komen over intelligente netwerken, interfaces, collaboratieve robotica en AI. In een speciaal gebied van 100 vierkante meter in het Entrance East-gebied konden bezoekers van de SmartFactory zelf ervaren hoe machines met elkaar kunnen communiceren. Verschillende bedrijven gebruikten de liveproductie van een multitool om te laten zien hoe systemen via interfaces kunnen interacteren. In hoeverre het thema AI de industrie bezighoudt, werd ook gedemonstreerd op het AMB-podium als onderdeel van de “Expert talks on AI in manufacturing” gevolgd door een “meet the experts”-sessie.
Première van de AMB Award
Een hoogtepunt van de beurs was de AMB Award, die voor het eerst werd uitgereikt om uitstekende nieuwe en verdere ontwikkelingen op het gebied van metaalbewerking te eren. De prijs ging naar goCAD GmbH in de categorie software en digitalisering, naar Liquidtool Systems AG in de categorie componenten, assemblages en bedrijfsmaterialen en naar Mahr GmbH in de categorie meetsystemen en kwaliteitsborging.
Hainbuch GmbH won de AMB Award in de categorie precisiegereedschappen, terwijl Sodick Deutschland GmbH de jury overtuigde in de categorie gereedschapsmachines en productiesystemen en exoIQ GmbH de AMB Award ontving in de categorie automatiserings- en handlingtechnologie. De speciale duurzaamheidsprijs ging naar VITO AG en CERATIZIT S.A.