AMB is stijf uitverkocht
De internationale vakbeurs voor metaalbewerking AMB, die van 13 t/m 17 september wordt gehouden in Stuttgart, is volledig uitverkocht. Vrijwel alle machinefabrikanten die er toe doen in de verspaning, zijn van de partij. Medewerkers van Nederlandse machineleveranciers staan bij hun moederbedrijven op de stand of bij de fabrikanten die zij in ons land vertegenwoordigen.
Iedereen die de nieuwste bewerkingsmachines, automatiseringsoplossingen en andere innovaties van dichtbij wil ervaren, kan medio september zijn hart ophalen op de AMB.
De bezoekers van de AMB zullen dus te maken krijgen met overvolle hallen en een volledig bezet terrein. “Het momentum is hoog en alles is er klaar voor om het succesverhaal van AMB voort te zetten”, zegt Gunnar Mey die samen met zijn team verantwoordelijk is voor de vakbeurs. De positieve respons van de exposanten heeft ertoe geleid dat de themagerichte plattegrond grotendeels is behouden en er slechts kleine optimalisaties zijn doorgevoerd. Zo verhuizen de ‘spindelfabrikanten’ van hal 1 naar hal 6 en worden de thema’s tandwielbewerking en oppervlaktetechniek deze keer samen ondergebracht in hal 5.
Analoog ontmoet digitaal
De ervaring die Messe Stuttgart tijdens de corona-pandemie heeft opgedaan met digitale communicatie-oplossingen, wordt nu geïntegreerd in de fysieke editie van AMB. Dat betekent dat exposanten en bezoekers grote veranderingen kunnen verwachten qua digitaal aanbod. Dit aanbod is namelijk naadloos in het beursprogramma geïntegreerd. Voorop staat het innovatieve online exposantenoverzicht, waarin exposanten naast statische informatie nu ook video’s, animaties, productbrochures en dergelijke als download kunnen aanbieden. Het wordt daarnaast voor bezoekers eenvoudiger om de route te plannen naar de stands die ze willen bezoeken.
Via een nieuwe functie in het online exposantenoverzicht kunnen ze hun eigen specifieke thematische rondleidingen plannen, waardoor ze hun beursbezoek op voorhand perfect kunnen indelen. Deze zelfrondleidingen worden beheerd door middel van talrijke filteropties, die de bezoekers zullen leiden naar presentaties en toepassingen op stands die de verschillende thema’s van de beurs in de kijker zetten.
Ook op het gebied van presentaties volgt de AMB een digitale koers. Zo worden in de Trend Lounge in de ICS-foyer dagelijks presentaties over verschillende onderwerpen gehouden, waarvan de inhoud wordt opgenomen en na afloop van de beurs op aanvraag beschikbaar wordt gesteld. Onderwerpen die in de schijnwerpers staan, zijn onder meer Additive Manufacturing, metaal als materiaal, industriële veiligheid, digitale netwerken, klimaatverandering en duurzaamheid.
Beurs highlights
Ondernemers die graag nieuwe machines, automatiseringsoplossingen en andere primeurs van dichtbij willen ervaren zijn op de AMB aan het goede adres. Er zullen heel wat spanen worden geproduceerd. Daarnaast biedt de beurs een gevarieerd randprogramma over thema’s die momenteel belangrijk zijn voor de maakindustrie. Zo wordt bij Entree Oost in de SmartFactory show een volledig geautomatiseerde en gedigitaliseerde procesketen gepresenteerd, waarbij zeven bedrijven betrokken zijn. Een gepersonaliseerde giveaway wordt direct op de stand geproduceerd. Alle processtappen van het begin van de order tot het uiteindelijke werkstuk zijn in een netwerk opgenomen en in kaart gebracht in een fysieke en een virtuele lijn.
Om bij het SmartFactory thema te blijven organiseert AMB ook de umati special show. Umati (universal machine technology interface) is een gezamenlijk initiatief van de VDW en VDMA om de verspreiding en het gebruik van open interfacestandaarden op basis van OPC UA te bevorderen. De umati-show in hal 10 laat zien hoe machines en systemen met elkaar kunnen communiceren of in klantspecifieke of gebruikersspecifieke IT-ecosystemen kunnen worden geïntegreerd.