Ansova Staalcoating bespaart gas met zonnepanelen en batterij
Begin dit jaar publiceerde ABN AMRO een geactualiseerd rapport over netcongestie. Het belangrijkste advies van de bank is dat bedrijven meer moeten samenwerken en onderhandelen met netbeheerders om de druk op het elektriciteitsnet te verlagen. In het rapport staan ook diverse oplossingen die bedrijven en organisaties hebben gevonden om de problemen die ze ondervinden door de toenemende druk op het elektriciteitsnet te omzeilen. Een van die voorbeelden is Ansova Staalcoating, dat gas bespaart met zonnepanelen en een batterij.
Jan-Bart van Merksteijn, oprichter en directeur van Ansova Staalcoating, zit vol nieuwe plannen om de CO2-uitstoot van zijn fabriek te verlagen: “De volgende stap is een hybride oven.”
Ansova Staalcoating hoort tot een van de meest energie-intensieve branches: de oppervlaktebehandelingsindustrie. In 2023 interviewde ABN AMRO oprichter en directeur Jan-Bart van Merksteijn al eens in zijn fabriek naast de A18 bij Doetinchem. In het nieuwe rapport wordt terug geblikt op de ontwikkelingen in het afgelopen jaar. “We zijn sinds een aantal weken aan het testen met onze nieuwe batterij. Dit werkt erg goed”, zegt Van Merksteijn.
Grotere aansluiting onmogelijk
Ansova houdt zich bezig met het poedercoaten van staal. Jan-Bart van Merksteijn richtte het bedrijf op in 2021 en opende in 2023 een nieuwe fabriek op bedrijventerrein A18. Als gevolg van de netcongestie is het niet mogelijk een grotere aansluiting te krijgen. Poedercoaten is een energieintensief proces. Ansova brengt poedercoating aan op grote stalen producten, vooral voor de bouw. In een straalcabine worden de stalen producten schoon gestraald met kleine korreltjes, wat veel elektriciteit kost. Daarna spuiten robots in de poedercoat-cabine het poeder op het staal. De producten zijn dan klaar om de oven in te gaan, waar de coating uithardt op een temperatuur van zo’n 142 graden.
“Voor deze processen is veel energie nodig”, vertelt Van Merksteijn. “Dat gaat lastig met alleen elektriciteit. Bovendien kunnen we door de netcongestie maar een beperkte hoeveelheid elektriciteit van het net halen. Daarom gebruiken we ook gas. Maar we proberen wel zo min mogelijk gas te verbruiken. Dankzij de zonnepanelen op het dak hebben we overdag tussen tien en vier uur onze generator meestal niet nodig om aan voldoende elektriciteit te komen.”
Batterij
Sinds kort beschikt Van Merksteijn ook over een batterij, een investering van zeven ton. “Daardoor kunnen we nog meer zonne-energie gebruiken. Dankzij de zonnepanelen en de batterij verbruiken we vroeg in de middag vaak 600.000 kilowatt, terwijl we maar 500.000 van het elektriciteitsnet kunnen halen vanwege de beperkte netcapaciteit. We zijn de batterij nu nog aan het testen. Zodra deze helemaal aangesloten is, kunnen we deze ten volle benutten.”
Hoewel de fabriek nog geen twee jaar draait en er net een batterij staat, zit Van Merksteijn vol nieuwe plannen om de CO2-uitstoot van zijn fabriek te verlagen. “De volgende stap is een hybride oven. Ik ga binnenkort kijken bij een partij die al een kleine hybride oven operationeel heeft. Op momenten dat de zonnepanelen voldoende opwekken, kunnen we onze oven op temperatuur houden met zonne-energie. Zodra de zonnepanelen onvoldoende opleveren, schakelen we over naar gas. Rond 2030 zou ik graag gebruik maken van groene waterstof, indien die tenminste beschikbaar komt.”
Deze tekst is overgenomen uit het rapport ‘Voor wat, hoort wat. Oorzaken en oplossingen voor de toenemende druk op het elektriciteitsnet’ van ABN AMRO.