Arendsen Plaatwerk wordt een geoliede machine
Arendsen Plaatwerk heeft gloednieuwe kantoren en een moderne presentatie/ontvangstruimte in gebruik genomen. Maar de nieuwe bovenverdieping die hiervoor is gebouwd, is zeker niet de enige verandering die zich voltrekt bij de specialist in het bewerken van groot plaatmateriaal in Ulft. Het bedrijf is bezig met de uitvoering van een meerjarig plan om alle mogelijkheden van Industrie 4.0 maximaal te benutten en zichzelf futureproof te maken. “We worden een geoliede machine, die de orders snel en met minimale inzet van hulpbronnen afhandelt”, zegt commercieel/financieel directeur Michel Ruesink.
Innoveren, automatiseren en continu bedrijfsprocessen verbeteren zit in het DNA van Arendsen Plaatwerk. Het bedrijf is altijd bezig met sneller, flexibeler en nauwkeuriger produceren om concurrerend te blijven. Twee jaar geleden heeft Michel Ruesink samen met technisch directeur Roy Arendsen een visie op papier gezet om het bedrijf verregaand te digitaliseren en automatiseren. “Dit omvat echter zo veel dat we er meerdere jaren voor hebben uitgetrokken om alles te realiseren.”
Alle data in één systeem
Niettemin is de uitvoering van alle plannen al een eind op streek. In de productieruimte hebben diverse machines een andere plek gekregen om een betere logistieke stroom te krijgen. Er is LED-verlichting aangebracht en overal is Wifi aanwezig. Belangrijk is de overstap die is gemaakt naar het nieuwe ERP-systeem Ridder iQ, dat een spilfunctie vervult in het hele veranderingsproces. “We zijn bezig alle machines en processen aan elkaar te knopen”, legt Ruesink uit. “Het uiteindelijke doel is dat alle data die door de fabriek gaan samenkomen in Ridder iQ, zodat alle processen vanaf de offerte-aanvraag tot en met de eindfactuur in één systeem zitten en alle orders zo efficiënt mogelijk door de productie gaan.”
Shopfloor Control
De eerste vruchten van deze ontwikkelingen worden al geplukt. Een onderdeel van het hele traject is de invoering van Shopfloor Control voor een papierloze aansturing van de werkvloer. Er komen beeldschermen bij alle machines. Bij de meeste werkplekken zijn deze reeds geïnstalleerd. Naast het scherm van de kantbankbesturing staan twee monitoren waarop de medewerkers alle informatie die ze nodig hebben digitaal kunnen binnenhalen. Zo wordt de werkvloer praktisch papierloos en kun schakels worden overgeslagen. Het gereed melden van een bewerking gaat automatisch, evenals de urenverantwoording. Ook de aansturing gaat automatisch, de mensen weten precies welke order ze het eerst moeten oppakken. Eventuele complicaties worden snel gesignaleerd waarna de planning kan reageren en bijsturen. Ook het aanmaken van facturen wordt een automatisch proces.
Nieuwe lasafdeling
Tevens is begin dit jaar een compleet nieuwe lasafdeling ingericht en in gebruik genomen. Deze bestaat uit twee aparte ruimtes: één voor het lassen van RVS en de andere voor staal. In de ruimte waar het staal wordt gelast, staat nu ook een lasrobot. Deze stond al langer op het wensenlijstje, maar kwam in een stroomversnelling toen enkele projecten die daarop kunnen worden gemaakt, werden binnengehaald.
Daarnaast zijn er meerdere lasplekken, waaronder één met een cobot. Deze staat op een lastafel met een scherm. Aan de ene kant van het scherm last de cobot producten af, aan de andere kant worden de mallen opgebouwd. Ruesink: “De lascobot is interessant voor kleine series. Hij is gebruiksvriendelijk qua instellen en levert een constante kwaliteit. We zijn hier echt mee aan het pionieren. Onze lassers krijgen de ruimte om te ontdekken wat kan en wat kan niet en waar de grenzen liggen.”
Effecten corona
Alle ontwikkelingen gaan gewoon door ondanks corona. De gevolgen van het virus kan Arendsen Plaatwerk ook merken. Met lasersnijden tot een lengte van 6 meter, ponsen en kanten tot wel 8 meter lengte bedient het bedrijf een groot aantal sectoren, zoals de machine- en staalconstructiebouw, gevelbekleding, afwateringstechniek, transportsystemen, silobouw, voedingsindustrie en milieusector. “Een deel van ons werk is bouw gerelateerd en eind vorig jaar merkten we al de effecten van de stikstof- en pfas-problematiek. Daar is corona overheen gekomen. We werken ook veel voor klanten die met hun producten in de export zitten. Dat wordt lastiger als het land op slot zit. De economie loopt wel door maar corona houdt veel tegen”, zegt Ruesink.
Het gevolg is dit jaar een pas op de plaats in de omzet. “Het loopt wel door maar het is allemaal iets minder. En dan mogen nog niet eens klagen. Er zijn sectoren die het veel zwaarder hebben. Bovendien zijn we verwend. Al vele jaren achtereen waren de groeicijfers dusdanig dat onze omzet inmiddels meer dan verdubbeld is.”
Informatievoorziening voor de klant
Van onrust is dan ook geen sprake, maar Arendsen is wel bezig andere afzetkanalen aan te boren. De Duitse markt is bijvoorbeeld nog een onontgonnen gebied. Door de stappen die nu worden gezet om futureproof te worden, heeft Arendsen ook nieuwe klanten veel te bieden. “Onze reactiesnelheid gaat omhoog, de levertijden worden korter en de klant zal ook merken dat we flexibeler zijn om in te spelen op spoedaanvragen. Daarbij wordt de informatievoorziening naar de klant beter. Hij weet op elk moment precies in welke fase zijn order zit. Daar moet hij nu nog naar vragen maar we zijn op weg naar een situatie dat hij van ons een ordernummer krijgt en dan zelf de status van zijn order kan inzien. Dat is nu nog even toekomstmuziek, maar daar gaan we wel naar toe.”