Audi draagt bij aan milieu met hergebruik snijafval

Audi heeft dankzij haar recyclingprogramma ‘Aluminium Closed Loop’ in 2019 een vermindering van de CO2-uitstoot van circa 150.000 ton gerealiseerd. Dat is een bijna 70 procent grotere reductie dan in 2018.

De autofabrikant heeft een rijke traditie als het gaat om het gebruik van aluminium. In 1994 debuteerde de A8 met het lichtgewicht Audi Space Frame. Tot op de dag van vandaag speelt aluminium een belangrijke rol in de materialenmix van het topmodel én andere Audi’s. Omdat de productie van aluminium veel energie kost, is de ‘Aluminium Closed Loop’ ontwikkeld. Dit recyclingprogramma, dat naast grondstoffen ook veel energie bespaart, debuteerde in 2017 in de Audi-fabriek in Neckarsulm en werkt als volgt: bij het produceren van onder andere carrosseriedelen komt snijafval vrij.

Dit wordt verzameld en teruggestuurd naar de aluminiumproducent. Die recyclet het in platen van dezelfde hoge kwaliteit. Dit ‘secundaire aluminium’ wordt vervolgens gebruikt voor onderdelen voor de Audi’s A3, A4, A5, A6, A7, A8 en e-tron. Het ‘Aluminium Closed Loop’ recyclingproces is onlangs ook in de fabriek in Ingolstadt geïmplementeerd. De fabriek in Győr gaat er komend jaar gebruik van maken en daarna volgen ook andere Audi-productiefaciliteiten.

Voor de productie van ‘secundair aluminium’ is de hoeveelheid benodigde energie maar liefst 95% lager dan voor nieuw aluminium. In Neckarsulm werkt Audi voor de ‘Aluminium Closed Loop’ inmiddels samen met twee aluminiumleveranciers. Dat heeft in 2019 geleid tot een vermindering van de CO2-uitstoot van circa 150.000 ton.

Met de overstap naar elektrisch rijden wordt het aandeel van de CO2-uitstoot in de productieketen groter. Samen met de productieprocessen van toeleveranciers verwacht Audi dat de productieketen per 2025 verantwoordelijk is voor bijna 25% van de totale CO2-uitstoot van de onderneming. Daarom werkt Audi in het kader van een gezamenlijk CO2-programma samen met leveranciers aan maatregelen om die uitstoot al in een vroegtijdig (productie)stadium te verminderen.

De mogelijkheden liggen vooral op het gebied van gesloten materiaalketens (‘closed loops’, zoals voor aluminium) en het opvoeren van het gebruik van secundaire materialen. Ook het benutten van bewerkte of gerecyclede materialen en van polymeren leidt net als het gebruik van groene stroom tot besparingen. Audi verwacht dat de resultaten van alle maatregelen per 2025 in volle omvang zichtbaar zijn. Per geproduceerde auto bedraagt het gemiddelde besparingspotentieel 1,2 ton CO2.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

Trumpf recyclet EV-accu’s op industriële schaal met nieuwe lasersprocessen

12-06 Dat maakte het hightechbedrijf vandaag bekend tijdens een persconferentie. Trumpf ontwikkelt lasersystemen voor het…

Bedrijf en Economie

Onderzoek toont aan: hergebruik loont

27-12 Tot op heden ontbrak een methode om de financiële restwaarde van bouwproducten en kapitaalgoederen…

Verspanen

Sandvik ondersteunt circulariteit met recyclinginitiatief

13-12 Sandvik Coromant heeft het recyclen van volhardmetaal al enkele decennia gestimuleerd. Sandvik kocht in…

3D

Safran gaat grote aluminium onderdelen 3D-printen met SLM

11-04 Safran is een internationale hoogtechnologische groep die actief is in de luchtvaart-, defensie- en…

Materialen

Autofabrikanten kiezen voor slimme materiaalmix van staal en aluminium

12-01 De zelfdragende carrosserieconstructie van staal is wereldwijd het meest gebruikte type carrosseriebouw, maar staat…

Materialen

Mega aluminiumklus voor Aldowa

23-11 Deze tunnel is een onderdeel van de 11 kilometer lange verbindingsweg tussen de A16…

MetaalNieuws Extra IM

Koper en oude metalen inleveren bij Schenk Recycling in Almere

29-06 Inmiddels heeft het bedrijf zijn 30-jarige bestaan in Almere mogen vieren en blijven zij…

Materialen

Nieuwe Europese milieuregels gaan import ijzer, staal en aluminium duurder maken

23-03 Mr. Robert Hardy, advocaat bij Greenberg Traurig, LLP te Amsterdam, legt uit wat er speelt…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs