Automotive leidt digitale transformatie
De automobielsector spendeert het meeste geld aan digitale transformatie. In zijn nieuwste whitepaper, 4 Key Industries Embracing Industry 4.0, voorspelt ABI Research dat de uitgaven van deze sector aan Industrie 4.0-technologieën in 2022 de 100 miljard dollar zullen benaderen en in 2030 zullen groeien tot meer dan 238 miljard dollar.
Productie van de volledig elektrische Volkswagen ID.4 in Emden. De autofabrikant is druk bezig de productie hier te optimaliseren.
De belangrijkste reden hiervoor is dat OEM’s en hun toeleveranciers zich moeten aanpassen aan de overstap van de verbrandingsmotor naar elektrische aandrijflijnen. “De auto-industrie staat echter niet alleen in de versnelling van de digitale transformatie”, zegt Ryan Martin van ABI Research. “Industrie 4.0 – ook bekend als slimme productie, verbonden productie, het industriële internet der dingen en andere bijnamen – heeft een revolutie teweeggebracht in de manier waarop bedrijven producten produceren, verbeteren en distribueren met behulp van nieuwe technologieën.”
Zijn collega Michael Larner voegt hieraan toe: “Deze transformatie is niet alleen beperkt tot de productiesector, ze is begonnen met het vormgeven van andere industrieën en markten over de hele wereld.”
De whitepaper van ABI Research verkent de staat van Industrie 4.0 in vier belangrijke markten. Naast de automotive zijn dat elektronica & hightech sector, olie & gas en snel-bewegende consumentengoederen.