AWL-Techniek bouwt delicate machine voor montage sierstrippen

AWL-Techniek heeft recentelijk een machine gebouwd voor de fabricage van raamsierstrippen voor auto’s. Een uniek project waarbij complexiteit, vergaande robotisering en een delicaat product samenkomen. Tot op heden werd dit proces altijd handmatig uitgevoerd, aangezien er geen alternatief beschikbaar was. Een kostbaar en niet proces zeker proces. AWL is, vanwege haar kennis van verbindingstechnieken en automatsering, gevraagd een machine te ontwikkelen die het proces volledig automatiseert. Een wereldprimeur!

De raamsierstrippen hebben al een volledige behandeling gehad, voordat ze in de machine van AWL worden geplaatst en zijn bijna gereed om aan de auto te worden bevestigd. Hiervoor dienen nog een aantal montageclips aangebracht te worden aan de sierstrip. Klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. In drie stappen worden zowel de sierstrip als de clips voorzien van primer, harder en lijm. Elke laag wordt afzonderlijk gecontroleerd op kwaliteit. Uiteindelijk bestaat elke lijmverbinding uit 5 processtappen. Vanwege het versnellen van het uithardingsproces, zijn de mallen standaard verwarmd. Als de clips gemonteerd zijn worden de extensies voor handling afgeknipt. Dit gebeurt zeer gecontroleerd om zo min mogelijk knipkrachtoverdracht op de sierstrip zelf te krijgen, aangezien dit voor beschadiging kan zorgen. Als de raamsierstrip klaar is, wordt deze middels vacuüm uit de mal genomen en voorzien van een productiecode. Vervolgens wordt de sierstrip op een transportband geplaatst. Vanuit hier kunnen ze verscheept worden naar hun eindbestemming voor de eindassemblage bij de OEM’s.

Het is vergaande automatisering en het toepassen van verfijnde bewerkingsstappen, waarbij het echt gaat om de finishing touch. AWL verwacht voor dit soort toepassingen in de toekomst veel vaker gevraagd te worden. “We maken auto’s niet alleen stevig en veilig, vanaf nu maken we ze ook gewoon mooier”, aldus Michel van den Bor, Project Coördinator bij AWL. Met deze machine kunnen 430.000 sierstrippen per jaar worden voorzien van 5,2 miljoen montageclips. Het betreft drie verschillende automodellen.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

Krachtig herstel binnenlandse markt, export blijft achter

29-04 De verwachtingen voor het bedrijfsresultaat zijn bovendien duidelijk positiever dan een kwartaal eerder. De…

MetaalNieuws Extra IM

Waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van een vloer voor je metaalfabriek

29-04 In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren die je moet overwegen bij het…

Personeel en Opleiding

Praktisch opgeleide Gen Z’er wil zekerheid, waardering en duidelijkheid

29-04 De technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel…

Verbinden

Halo beschermt F1-coureurs dankzij baanbrekende lastechniek

29-04 Het produceren van de halo vormde een grote technische uitdaging omdat deze moest voldoen…

Personeel en Opleiding

Summa helpt techniekstudent zijn passie ontdekken

28-04 Zo ontdekken ze waar hun passie en talent echt ligt, waardoor ze een weloverwogen…

Verbinden

Vrouwelijke pionier in cobotlassen

28-04 Caren Dripke noemt de prijs een waardering voor het hele team van Lorch Schweißtechnik.…

Columns

Vaders

28-04 Deze ondernemers zijn vaak 45 jaar of ouder. Ze staan aan het hoofd van…

Toeleveren

Extra spierballen met één druk op de knop

28-04 Keytec levert precisiecomponenten van metaal en kunststof aan afnemers over de hele wereld. Het…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs