AWL-Techniek bouwt machines voor puntlassen aluminium
AWL-Techniek bouwt voor een opdrachtgever drie machines die aluminium kunnen verbinden door middel van lijmen en puntlassen. Dit is een, tot nu toe, vrijwel niet gebruikte combinatie. De machines zullen wereldwijd worden ingezet voor het verbinden van delen voor autoportieren.
Hybride auto’s zijn geen uitzondering meer in de automobielindustrie. Doordat overheden steeds strengere eisen stellen aan de reductie van uitlaatgassen (CO2), is de vraag naar lichtere materialen gestegen en hebben de ontwikkelingen op het gebied van verbinden een vlucht genomen. AWL heeft al veel ervaring met het booglassen van aluminium, maar het puntlassen van dit materiaal was tot nu toe nieuw. De klant had in dit project duidelijke argumenten voor het toepassen van deze techniek. Een groot voordeel is de snelheid; iedere punt wordt in 180 milliseconde gelast. Met een korte taktijd is AWL er prima in geslaagd kwaliteit en cyclustijd binnen de specificaties te realiseren.
Aluminium heeft in vergelijking met staal een hoger elektrisch- en warmtegeleidingsvermogen, waardoor meer stroom nodig is. De grote hoeveelheid stroom brengt een groter magnetisch veld met zich mee. De lastang, het hanteergewicht van de robot en de mallen zijn hierop aangepast. Henk Strijker, las- en procesdeskundige, is zeer te spreken over het project. Dit is mede te danken aan de goede samenwerking met de klant en besturingsleverancier. “Aan het bouwen van de machine zijn verschillende tests vooraf gegaan voor het vaststellen van parameters en het optimaliseren van procescondities. De bouw van de eerste twee machines is soepel verlopen. Op dit moment is de laatste machine in opbouw.”