AWL-Techniek last steeds vaker exotische materialen

Met de druk vanuit de overheid en wetgeving voor reductie van uitstoot van schadelijke stoffen blijft de automotive industrie continu op zoek naar gewichtsbesparende productiemogelijkheden. Hiervoor wordt steeds vaker gebruik gemaakt van extra hogesterktestaal (UHSS), staal met een rekgrens hoger dan 550 MPa en een treksterkte groter dan 700 MPa.

Binnen het UHSS segment worden de machines van AWL-Techniek uit Harderwijk steeds vaker ingezet voor het lassen van warmgeperste, boorgelegeerde staalsoorten, zoals Usibor. Dit is een materiaal met een extreem hoge sterkte (>1000 newton/mm) en een zeer hoge rekgrens. Usibor wordt dan ook vooral gebruikt binnen de kooiconstructies van de auto aangezien deze, uit veiligheidsoverwegingen, niet mogen bezwijken.

Groot voordeel van Usibor is dat vanwege de sterkte er dunner plaatmateriaal gebruikt kan worden om dezelfde resultaten te verkrijgen. Dunner materiaal betekent een gewichtsreductie die binnen de kooiconstructie van een carrosserie kan oplopen tot wel 25 kilo.

Toch levert het lassen met Usibor de nodige uitdagingen op. Dit zit voornamelijk in de Aluminium-Silicium (AlSi) coating van het materiaal. Deze coating is nodig omdat het materiaal warm geperst moet worden om de noodzakelijke vervorming tijdens het persen mogelijk te maken. De coating zorgt ervoor, dat de delen tijdens dit proces, waarbij de delen verwarmd worden tot 900°C, niet oxideren. De coating zelf en vooral het aluminium in de coating beïnvloedt echter het lasproces.

AWL heeft inmiddels al meerdere machines gebouwd voor het lassen van delen van Usibor. Hiervoor zijn puntlassen, laserlassen en Mig-solderen gebruikt. Alle processen vragen hun eigen aanpak van het materiaal. Zo moet bij puntlassen extra aandacht besteed worden aan de exacte positionering van de elektroden en een lagere stroomdichtheid. Bij laserlassen levert Usibor nauwelijks problemen op. Alleen de combinatie van Usibor op Usibor wordt momenteel nog afgeraden. De lassterkte wordt dan lager dan het Usibor zelf omdat de coating in de las gaat zitten en de las verzwakt.

“We verwachten in de toekomst steeds meer met Usibor en andere boorgelegeerde staalsoorten te werken aangezien gewichtsbesparing de trend blijft. Zeker in de nieuwe automodellen zullen we deze materialen in toenemende mate terugzien. Hierdoor zal ook de vraag naar productiemachines en verwerkingsmachines sterk toenemen”, aldus Ton Sol, Weld and Process Engineer bij AWL.

AWL heeft inmiddels een ruime ervaring met dit soort ‘exotische’ materialen en kan ook op dit terrein haar klanten ondersteunen in haar testomgeving.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Verbinden

Flexibel lassen met nieuwe Lorch MicorMIG mobile

28-10 De nieuwe MicorMIG mobile is 63,5 cm lang, 31,1 cm breed en 54,7 cm…

Verbinden

Volledige controle bij geautomatiseerd lassen

07-10 Wanneer je een proces met kortsluitboog combineert met digitale lasprocesbesturing en daar een dynamische…

Verbinden

Ergonomie en lassen zijn geen paradox

03-06 “Bij het inrichten van lasplekken moet de fysieke gezondheid van de lassers centraal staan,…

Personeel en Opleiding

Samenwerking Kumoweld en RTC Hardenberg

29-01 Kumoweld staat bij het Nederlands Instituut voor Lastechniek (NIL) geregistreerd als Erkend Opleider. Deze…

Verbinden

Esab maakt lassen met optimale booginstellingen makkelijker

12-09 Beide apparaten maken het gemakkelijker om te lassen met geoptimaliseerde booginstellingen omdat ze geavanceerde…

Personeel en Opleiding

Europees goud voor lasser Bart Willems

11-09 Het 3-daagse Europees kampioenschap voor beroepsonderwijs is zaterdagavond afgesloten met een feestelijke ceremonie en…

Verbinden

Lassen zonder zorgen

06-09 Of het nu gaat om lasmachines, lastoortsen of lasdraad, handmatig lassen, robotlassen of volledige…

Oppervlaktetechniek

Lassen en slijpen zonder compromissen

30-08 Experts van 3M zullen op de beurs aanwezig zijn om de uitdagingen, waar de…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs