AWL wil groeien naar 100 miljoen omzet
Hans Velten is per 1 januari bij AWL in dienst getreden als commercieel directeur. Hij moet er mede voor gaan zorgen dat de omzet van de Harderwijkse producent van geautomatiseerde lassystemen binnen 5 jaar wordt uitgebouwd naar 100 miljoen euro. In 2014 realiseerde AWL een omzet van ruim 70 miljoen euro.
AWL is sterk in ontwikkeling. De personele bezetting en het aantal vestigingen zijn de afgelopen jaren sterk uitgebreid. De organisatie heeft in 20 jaar tijd diverse fases doorlopen. Zo waren de beginjaren sterk gericht op pionieren, nieuwe markten ontdekken en het bedrijf opbouwen. Daarna kwam de fase van technologie, waarbij verdere automatisering, robotisering en de opkomst van laserlassen en lijmen de speerpunten waren. Recent is hard gewerkt aan verdere professionalisering van de organisatie en het verstevigen van de marktpositie. Hierdoor is AWL uitgegroeid van een regionale speler tot een wereldwijde partner voor haar klanten. Met vestigingen in Nederland, Tsjechië en China en een strategisch partnerschap met JR Automation in Amerika is AWL toe aan een nieuwe fase. “We kunnen wereldwijd lokale oplossingen en service bieden. Daarmee zijn we echt een global partner voor onze klanten. “ aldus Brand van ’t Hof, CEO van AWL.
Om de gewenste omzetgroei te realiseren is Hans Velten aangetrokken als commercieel directeur. Hij volgt Pierre Verwegen op. Velten was van 1993-1997 al werkzaam voor AWL in de functie van accountmanager. “Mijn taak is het om de voorziene groei te realiseren. De doelstellingen zijn duidelijk, nu moeten we ervoor zorgen dat het bedrijf en de omzet daar op een gezonde manier komen”, vertelt Velten.
Om de veeleisende automobielbranche te kunnen blijven bedienen wordt er veel geïnvesteerd in R&D. Met de ontwikkeling van onder andere de Smartline en de Quick Motion ziet AWL het aantal projecten waarin deze cellen zijn verwerkt toenemen. “Het afgelopen jaar hebben we meer dan 200 robots geïntegreerd in onze projecten, een absoluut record. De verwachting is dat dit alleen maar verder zal stijgen evenals vergaande automatisering”, aldus Van ’t Hof.
In 2014 heeft AWL bijna 20% van haar omzet gerealiseerd met specials voor de algemene metaalverwerkende industrie. Een trend die zich naar verwachting zal doorzetten. “Dit is uiteraard goed voor de omzet, maar biedt ons tevens de gelegenheid om unieke projecten te ontwikkelen, waarbij creativiteit en techniek hand in hand gaan”, vervolgt Van ’t Hof.
Laserlassen blijft ook in de toekomst bijdragen aan de groei, zeker nu AWL haar vizier heeft gericht op het verder uitbouwen van haar positie als toeleverancier van de automobielbranche op delen van het chassis en complexe uitlaatcomponenten.