AWL zet stappen in aluminiumlassen
AWL demonstreerde onlangs op de vakbeurs Aluminium in Düsseldorf wat het allemaal al kan met aluminiumlassen.
De machinebouwer in Harderwijk investeert voortdurend in onderzoek naar aluminiumpunt- en laserlassen omdat het verwacht dat de vraag naar verbindingstoepassingen voor aluminium zal toenemen. Zeker in de auto-industrie, waar het verlagen van de CO₂ uitstoot van voertuigen een belangrijke uitdaging is. Als een auto 10% lichter is, daalt de CO₂-uitstoot met maar liefst 5-7%. Een goede manier om het gewicht te verlagen, is door aluminiumplaten in carrosserie, chassis en deuren te verwerken. Aluminium is lichter dan staal en goedkoper dan vezelversterkte kunststoffen of magnesium. Er wordt voorspeld dat het gebruik van aluminium voor carrosserie, chassis en deurtoepassingen in 2020 zal verdubbelen. Ook de populariteit van elektrische auto’s verhoogt de vraag naar lichtgewicht oplossingen, dit verhoogt het bereik van het voertuig en compenseert het gewicht van de accu’s.
Veelbelovende technologieën
Om aluminium te verbinden, zijn punt- en laserlassen veelbelovende technologieën. Puntlassen, omdat het een veel gebruikte technologie is in de automobielindustrie en laserlassen vanwege de hoge lassnelheid. Om aluminium te kunnen lassen met deze technologieën moesten diverse uitdagingen overwonnen worden. De R&D afdeling van AWL deed daarom onderzoek naar beide lastechnieken.
Uitdagingen
Een uitdaging bij laserlassen van aluminium is warm scheuren. Dit is het scheuren in langsrichting van de las tijdens het stollen. Uitdagingen voor puntlassen zijn warm en koud scheuren en de beperkte levensduur van de elektroden. Voordat AWL gereed was om machines te bouwen voor punt- en laserlassen van aluminium, wilde het bepalen of dit technisch haalbaar was. “Kunnen wij omgaan met deze problemen en hoe? Nu kunnen wij met zekerheid zeggen: Ja, dat kunnen wij.”
Accupakket project
Een klant van AWL heeft een opdracht ontvangen voor de productie van onderdelen van een accupakket. Dit pakket bestond uit een combinatie van gesmede aluminium onderdelen en geëxtrudeerde aluminium profielen. Het aangewezen lasproces voor deze onderdelen was laserlassen. Een extra uitdaging was de variabele spleet tussen de te lassen onderdelen. Gezien het gebruikte materiaal en de mogelijke inconsistente spleten tussen de afzonderlijke onderdelen, werd al snel duidelijk dat een extra koude draad nodig was voor een stabiel lasproces. Laserlassen was de enige mogelijkheid vanwege de lage warmte-inbreng en de vereiste schone las zonder lasspatten. Na de implementatie heeft AWL aan de klant kunnen tonen dat het de verschillende spleten kon overbruggen zonder de lasparameters te veranderen. Hierdoor werd een betrouwbaar lasproces en een goede laskwaliteit bereikt.
AWL bouwt nieuw
AWL-Techniek bouwt momenteel een nieuw kantoor en fabriek op de Lorentz III in Harderwijk. In oktober 2019 wordt de nieuwe fabriek geopend en medio 2020 het nieuwe kantoor. Ruim twee en half jaar geleden begon het bij de Veluwse machinebouwer op de Nobelstraat aan alle kanten te knijpen. Kantoren raakten vol, parkeren was niet voor iedereen mogelijk in de aangegeven vakken en ruimte om machines te bouwen werd steeds krapper. AWL heeft toen haar eerste plannen gemaakt om een montagefabriek te bouwen van minimaal 14.000 vierkante meter en een kantoorruimte van 8.500 vierkante meter. Om in de toekomst ruimte te houden voor groei, is er voor de nieuwbouw al rekening gehouden om te kunnen verdubbelen naar een fabriek tot 26.000 vierkante meter. Verduurzaming is een belangrijk speerpunt voor AWL, uiteraard ook voor de nieuwbouw. Het pand is officieel geclassificeerd als energie-neutraal. Het verwarmen en koelen van het pand vindt plaats door middel van een warmte-koudeopslagsysteem met warmtepompen. Mede hierdoor kan het pand volledig gasloos worden opgeleverd. Daarnaast worden er op het dak circa 3.800 zonnecellen geplaatst.