Bakken slijpen met de turbo erop
De Caterpillar-fabriek in ‘s-Hertogenbosch produceert grote bouwonderdelen van tot wel 30 ton, bestaande uit allerlei verschillende staallegeringen. Dankzij de overstap op compleet nieuwe materiaalbewerkingsmachines bespaart de expert in bouwmachines waardevolle tijd: de GTG-25-slijpmachines van Atlas Copco Tools verkorten met hun bijzondere turbineaandrijving de cyclusduur en verbeteren tegelijkertijd de ergonomie.
Brekers, poliepgrijpers, graafmachine-armen voor longfront-sloopmachines; de Caterpillar-fabriek in ‘s-Hertogenbosch heeft zich via de productie van dergelijke geavanceerde onderdelen binnen het concern ontwikkeld tot een expertisecentrum voor grote staalconstructies. “We hebben op deze locatie ongeveer 120 medewerkers, waarvan er alleen al 27 actief zijn op de lasafdeling”, zegt Gerrit-Jan Leeijen, Asset & Maintenance Supervisor bij Caterpillar Work Tools. “Tot nu toe hebben we daar voornamelijk elektrische slijpmachines gebruikt, maar de staalkwaliteit wordt steeds hoger en de laswerkzaamheden steeds complexer. Elektrische gereedschappen stuiten hier steeds vaker op hun beperkingen.”
Dubbele machines
Leeijen noemt als voorbeeld 230 volt-apparaten, die vaak al na een paar (12 tot 15) minuten lasnaden schoonslijpen en egaliseren oververhit dreigden te raken, en daarom lange afkoelperiodes nodig hadden. Dit betekende dat Caterpillar per werkplek elke slijpmachine twee, soms drie keer moest aanschaffen. “En naast die vervelende uitvalperiodes door oververhitting hadden we bij de elektrische slijpmachines ook nog flinke onderhouds- en reparatiekosten.” Volgens Leeijen waren er vrijwel dagelijks storingen. Omdat het fijne slijpstof van het metaal in de wikkelingen van de elektromotor terechtkwam, was er regelmatig kortsluiting.
Zuiniger met perslucht
Voor de onderhoudsleider van Caterpillar kwam het aanbod om zonder verplichtingen een GTG 25 uit te proberen daarom precies op het juiste moment. Fabrikant Atlas Copco Tools belooft een effectief uitgangsvermogen van 2,5 kW, bij een machine van slechts 2,1 kg. “Zoveel vermogen bij zo weinig gewicht hadden we nog niet gezien. Daarom hebben we de persluchtslijper uitgebreid getest, in allerlei omstandigheden”, vertelt Leeijen. De onderhoudssupervisor zag niet alleen dat de werknemers bij het slijpen geen gedwongen pauzes meer hoefden te nemen om de machines af te laten koelen of te vervangen; voor hem was vooral belangrijk dat ze goede ervaringen hadden met de ergonomie en de bewerkingstijd van de slijpers.
Wendbare slijper
“Vooral bij bovenhoofdse werkzaamheden valt het lage gewicht van de GTG 25 positief op, en dankzij de handige, compacte bouwwijze kunnen collega’s op de lasafdeling met het apparaat makkelijk schrobben en egaliseren, ook op lastig toegankelijke plekken.” Hiertoe draagt ook de goed uitgewerkte startbeveiling bij. Deze voorkomt dat de machine onopzettelijk start en maakt het mogelijk om veilig te werken, zelfs met dikke lashandschoenen. Volgens Leeijen is de nieuwe turboslijper zodoende uitstekend geschikt voor de praktijk.
Duurzaamheid en goede ergonomie
De turbineslijper had geen enkel probleem met de stevige test: het slijpen van vaak meerlaagse lasnaden met 125-mm-slijpmiddelen en zeer resistente staalkwaliteiten. De GTG 25 werd door de werknemers ook na korte tijd al volledig geaccepteerd. “Zij waren behalve met het gebruiksgemak ook vooral erg blij met de geïntegreerde balanscorrectie”, weet Leeijen. Dankzij de Autobalancer heeft de GTG minder vibraties dan gewone machines: in een holle ruimte met olie op de uitgaande as draaien stalen kogels, die onevenwicht in het slijpmiddel zelfstandig corrigeren en daardoor het trillingsniveau van de machine reduceren tot onder de 3 m/s², of er nu schrob-, scheidings- of lamellenschijven worden gebruikt.
Het is dus geen wonder dat Caterpillar intussen een groot deel van zijn laswerkplekken heeft uitgerust met GTG-25-turbineslijpers. “En mochten er in de toekomst nog meer elektrische slijpers uitvallen, dan gaan we die niet meer repareren, maar vervangen door de veel robuustere GTG’s”, besluit Leeijen.