BBK verder onder vleugels BESQ Group
Productiebedrijf BBK uit Ede is overgenomen door BESQ Group, een participatiemaatschappij onder leiding van Marcel Muller. BBK-eigenaar Boudewijn Bouwsma was op zoek naar een overnamekandidaat om de onderneming voort te zetten en de continuïteit ervan te waarborgen.
BBK ontwerpt en produceert postkasten, pakketkasten en belpanelen uit platen verzinkt staal, RVS, aluminium en trespa en is op dit gebied marktleider in Nederland.
BBK (Bouwsma Biedt Kwaliteit) ontwerpt en produceert al meer dan zestig jaar postkasten, pakketkasten en belpanelen uit platen verzinkt staal, RVS, aluminium en trespa en is op dit gebied marktleider in Nederland. Het familiebedrijf (43 medewerkers) is continu bezig met innovaties om de producten verder te verbeteren en in te spelen op de nieuwste kansen en ontwikkelingen, zoals de enorme toename van pakketpost.
De hoge automatiseringsgraad bij BBK zorgt voor snelle en efficiënte afwikkeling van offerteproces, productie en levering. Woningcorporaties en aannemers vormen de belangrijkste afnemers. Daarnaast maken ook kozijnfabrikanten, installatiebureaus en verenigingen van eigenaren deel uit van BBK’s klantenkring. Een groot deel van de opdrachten betreft de vervanging van oude post- en pakketkasten.
Marcel Muller heeft bijna tien jaar ervaring in het stabiliseren, herstructureren en uitbouwen van zijn eigen ondernemingen. In 2020 zette hij BESQ Group op, een private equity-maatschappij die participeert in handels- en productiebedrijven met een bewezen trackrecord. In 2021 heeft Muller samen met BESQ Group 100% van de aandelen verworven van Hegin Metalfinishing , een specialist in het adviseren en uitvoeren van oppervlaktebehandelingen zoals anodiseren, elektrolytisch polijsten en chemisch vernikkelen. In 2022 heeft Hegin Metalfinishing het bedrijf Ko-Ar in Stompetoren overgenomen, dat beschikt over nieuwe hightech productieruimtes voor het anodiseren, hard-anodiseren, chromateren en passiveren van plaatmaterialen.
Belangrijkste doelen BBK
Een belangrijk doel van Muller is om de goede naam en reputatie van BBK hoog te houden en uit te bouwen. De huidige directeur, Tjerk Ploeger, blijft als algemeen directeur betrokken bij de organisatie. “BBK heeft vakbekwaam en loyaal personeel. Uiteindelijk wil ik bestaande producten verder ontwikkelen door innovaties toe te voegen. Een voorbeeld hiervan is het toegankelijk maken van de brievenbussen voor pakketjes. Daarnaast zijn we aan het onderzoeken om andere productgroepen toevoegen aan het productportfolio. Uiteindelijk moeten we er samen voor zorgen dat de conversiegraad van offertes omhoog gaat”, aldus Muller. “BBK zullen we ook verder verduurzamen.”
Het overnametraject is begeleid door Marktlink.