Be-Combi geeft lichte bedrijfswagens meer laadvermogen
BE-Combi in Vuren ontwikkelt op basis van lichte bedrijfswagens – geschikt voor het B- en BE-rijbewijs – transportoplossingen die een hoger netto laadvermogen mogelijk maken. Met het PLUS-systeem kan tot circa 3000 kilo laadvermogen worden gecreëerd.
Een voorbeeld hiervan is foodservicebedrijf Bidfood, dat twee Mercedes-Benz Sprinters met het BE-Combi 3500PLUS Systeem aan de vloot heeft toegevoegd. Het hoge laadvermogen gaf de doorslag bij de keuze voor deze configuratie. De twee voertuigen met gekoelde laadbak worden ingezet in Amsterdam. “We zochten een specifieke transportoplossing voor distributiewerkzaamheden in Amsterdam, waar de regels steeds strenger worden”, vertelt wagenparkbeheerder Cor de Rooij. “Om zonder vergunning of ontheffing de stad in te mogen, moet bijvoorbeeld het totaalgewicht onder de 7,5 ton blijven. Voor onze logistieke operatie is het zaak om binnen de mogelijkheden en beperkingen te zoeken naar een optimaal laadvermogen.”
Hoog laadvermogen
De zoektocht naar een geschikte oplossing leidde naar het 3500PLUS Systeem van BE-Combi, dat gespecialiseerd is in maatwerkoplossingen om het laadvermogen van lichte bedrijfswagens te verhogen. “Deze voertuigen hebben een netto laadvermogen van 2300 kilo en het totaalgewicht blijft onder de 7,5 ton zodat we er probleemloos mee kunnen rijden in Amsterdam”, zegt De Rooij. “Het hoge laadvermogen gaf voor ons de doorslag om voor deze oplossing te kiezen. Met één van deze voertuigen kunnen we hetzelfde vervoeren als met vier bestelwagens. Ander voordeel is dat we in deze voertuigen ook rolcontainers kunnen meenemen. Dat is niet alleen efficiënter, maar ook ergonomischer voor onze chauffeurs. Tot slot is het mooi meegenomen dat een BE-rijbewijs volstaat om met deze voertuigen te mogen rijden.”
Efficiënte leveringen
De voertuigen zijn voorzien van een gekoelde laadbak met Multitemp koel-vriesinstallatie. De laadbak is gemonteerd op een door BE-Combi op maat gemaakt chassis. De Rooij: “De laadbak heeft drie flexibel indeelbare compartimenten, waarin we ook de temperatuur afzonderlijk kunnen regelen. Dat draagt ook bij aan efficiënte leveringen. We kunnen met één voertuig zowel diepgevroren producten bezorgen, als producten die gekoeld of op kamertemperatuur moeten worden vervoerd.”
Deze oplossing past in het duurzaamheidsbeleid van Bidfood, waarbij het terugdringen van de CO2-uitstoot een van de focuspunten is. Het bedrijf streeft een CO2-reductie van 30% na in de periode 2015-2025. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor de logistieke operatie. De nieuwe Mercedes-Benz Sprinters dragen daar dankzij het hoge laadvermogen aan bij. De Rooij: “Het feit dat we met minder transportbewegingen hetzelfde kunnen vervoeren scheelt natuurlijk enorm in het aantal kilometers en de CO2-uitstoot.”