Belastingdienst
Alhoewel we reeds anderhalf uur tegenover elkaar zaten, kregen we geen echt contact. Harry zat achter zijn bureau en leek met zijn gedachten heel ergens anders te zijn. Ieder berichtje dat binnenkwam op zijn telefoon bekeek hij zo onopvallend mogelijk; half kijkend en half verder pratend waarna hij nog afweziger leek. Auto’s die het terrein opreden, bekeek hij zorgvuldig. Soms stond hij op om tussen de lamellen door te kijken wie het was. Harry wilde het bedrijf verkopen, maar leek zelf geen geloof te hebben in een goede afloop. De optie verkoop kwam waarschijnlijk ook niet van hemzelf maar van zijn accountant, voortdurend had hij deze weggewuifd.
Ooit had hij het bedrijf overgenomen en van een traditionele verspaner omgebouwd tot een moderne onderneming, die naast verspaning ook kleine constructies in serie voor zijn internationale klanten maakte.
Na 30 jaar spreken en werken met ondernemers, weet ik uit ervaring vaak wat er bij een dergelijk gedrag aan de hand is. Nadat ik mijn vermoeden had uitgesproken, begon Harry te vertellen. Het ging heel slecht. Met moeite wist hij de lonen en salarissen te betalen en hij had een achterstand bij de Belastingdienst. De aanmaningen op de diverse aanslagen waren niet meer te overzien en regelmatig werd met een noodgreep een dwangbevel betaald. Voor zijn personeel hield hij zich groot. Zijn boekhouder, die natuurlijk volledig op de hoogte was, voerde simpelweg uit wat Harry wilde.
Verder wist niemand iets. Familie en vrienden dachten dat het best aardig ging. Zijn ‘rustdagen’ waren zondag en maandag. Dan werd namelijk geen post bezorgd, dus ook geen blauwe brieven. Eén keer had hij contact gezocht met de belastingdienst. Hier gingen slapeloze nachten aan vooraf en hij voelde zich een klein jongetje dat een snoepje gestolen had. Harry zat zo vast in zijn patroon van ontwijken en overleven, dat er geen oplossing meer voor hem was. Hij wist het echt niet meer.
Samen hebben we bij de belastingdienst een schuldoverzicht opgevraagd en binnen twee weken een goed onderbouwde liquiditeitsprognose opgesteld met een betalingsplan. Het werken hieraan gaf Harry al veel rust. Het plan ter plaatse presenteren was nog wel even spannend voor hem, maar de belastingdienst ging akkoord met lopende belastingen bijhouden en aflossing volgens ons plan.
Eerlijk gezegd wisten we dat het plan slechts een aantal maanden haalbaar was, maar het gaf ons tijd en rust om naar een koper te zoeken. Gelukkig vonden we die en de schuld werd in één keer door de koper afgelost. Harry hield aan de verkoop zelfs nog een, weliswaar klein, bedrag over. Met deze last van zijn schouders en het kleine kapitaal kon hij weer bouwen aan zijn toekomst. Zelfs in zeer moeilijke situaties zoals bij Harry is er uiteindelijk een oplossing. Je moet dan wel actie ondernemen. Ook al is het een telefoontje naar iemand die meedenkt en je kan helpen.
Han van Rijn
Specialist in overnames en financieringen
voor technische ondernemingen
han@kromhout.net