Belgische digitaliseringsevent ABISS komt naar Nederland
Nederland krijgt er dit jaar een digital industry event bij: na negen succesvolle edities in Belgiƫ vindt voor het eerst een Nederlandse editie van ABISS plaats. ABISS Nederland zal plaatsvinden op 30 oktober in evenementencentrum het Bredase Breepark.
Na negen succesvolle edities in Belgiƫ vindt voor het eerst een Nederlandse editie van ABISS plaats. Dit eendaagse event draait om digitalisering in de maakindustrie en alles wat daarmee te maken heeft.
ABISS draait om digitalisering in de maakindustrie en alles wat daarmee te maken heeft, zoals connectiviteit, industrial AI, cybersecurity en de vervlechting van OT en IT in de industrie. Tijdens de recente editie in Kortrijk (oktober vorig jaar) presenteerden 92 technologiepartners een groot aantal demo’s, waarbij bezoekers uit de OT- en IT-teams van verschillende industriĆ«le sectoren kennismaakten met de nieuwste ontwikkelingen en oplossingen. De verscheidenheid aan technologieĆ«n en toepassingen, alsook het niveau van deze innovaties onderstreepte de rol van ABISS als netwerkplatform voor industriĆ«le digitale innovatie.
Achterstand MKB-maakbedrijf
ABISS Nederland heeft al een kick-off beleefd. Meer dan 20 partijen namen hieraan deel. Het is vooral het bijzondere concept dat de sector aanspreekt, merkt Karl dāHaveloose, CEO van organisator Invent Media. āNederland is een voorloper als het om robotisering gaat. Maar zeker het MKB-maakbedrijf heeft een achterstand op het vlak van digitalisering. In verhouding tot andere Nederlandse sectoren, zoals medical en telecom, is deze achterstand in de metaal en machinebouw groot.ā Wie de ontwikkelingen in de wereldwijde maakindustrie volgt, weet dat de rol van digitalisering steeds groter wordt. Kopstukken uit de Nederlandse producerende industrie waarschuwen er dan ook al langer voor dat de kleinere en middelgrote bedrijven de aansluiting met de kop niet mogen missen.
Springplank
āNederlandse partners geven ons aan dat ze het ABISS format missen in de Nederlandse marktā, zo motiveert dāHaveloose zijn beslissing om met het concept naar Nederland te komen. Daarin wordt hij ondersteund door Belgische partners die de Nederlandse markt aantrekkelijk vinden en de Nederlandse editie van ABISS als een springplank naar deze markt zien. ABISS heeft als doel zowel de bedrijven met prille digitale projectambities, als de zeg maar next-level spelers te inspireren. De drie kernthemaās zijn Industry of Things (IoT technologie en roadmaps); Intelligence of Things (BI, analytics en AI) en Security of Things. Informeren via expert classes en demonstreren zijn de twee kernbegrippen waarmee ABISS digitalisering concreet maakt.
Klant van exposant aan het woord
Wat het ABISS concept ā een summit met netwerken – bijzonder maakt, is dat het allereerst een eendaags all-in event voor de bezoeker is. Met gratis toegang, gratis catering en gratis parkeren. Uniek voor een event in de maakindustrie is dat de bezoekers op persoonlijke titel worden uitgenodigd en er een maximum aantal geldt. In BelgiĆ« hanteert Invent Media als bovengrens maximaal 1200 fysieke bezoekers en dit jaar voor het eerst aangevuld met ruim 250 digitale deelnemers.
āIn Nederland zullen we dat de eerste keer nog niet halen, maar het potentieel voor het event is erā, zegt Karl dāHaveloose. Deze bezoekers krijgen een flink aantal lezingen gepresenteerd. āMeestal zie je op beurzen dat dit lezingen zijn die de exposanten zelf geven. Dat druist in tegen ons concept. ABISS geeft een podium aan de klanten van onze exposanten en kenniscentra.ā Dat maakt het evenement volgens hem zo waardevol omdat de deelnemers leren van de ervaringen van anderen uit de industrie.
Het event is al gelanceerd bij de eerste gegadigde spelers die per kerende hun partnership bevestigden: Novotek, Ixon, IBA Benelux, Factry, Yitch, Soterics, Vynze, Vintecc, Schneider. āOnze ambitie is het kruim van de integratoren en ontwikkelaars van platformen en apps voor IioT en smart manufacturing samen te brengen op Ć©Ć©n gezamenlijk evenement. Tevens doen we een oproep aan Nederlandse maakbedrijven die heel fier zijn omtrent hun IioT en digital smart procesautomatisering om zich kandidaat te stellen om 30 minuten het podium te betreden en traject te etaleren.ā