Besten Machines benut crisis om klant meer te kunnen bieden
Toen de eerste Covid-19 gevallen in Nederland kwamen had dit gelijk invloed op de metaalindustrie. Er waren geluiden uit de hele industrie dat handel afnam en dat mensen aankoop en service van machines toch eerst uitstelden. Bij Besten Machines zagen ze gelijk de tijd en ruimte om dingen die al een tijdje op de plank lagen aan te pakken. Zo hebben ze hun showroom en werkplaats aangepakt, een voorjaarsactie verstuurd met de laatste MetaalNieuws en actief aan klantenbinding gewerkt.
“Omdat er constant nieuwe machines binnenkomen en weer uitgaan was er niet altijd tijd om dit goed te presenteren”, geeft Ron Besten aan. “Met de tijd die we kregen door de Covid-19 crisis konden we deze situatie goed bekijken en naar onze hand zetten. Zo hebben we de werkplaats uit kunnen breiden voor een betere service voor onze klanten. Daarnaast hebben we de showroom opnieuw ingedeeld. Dit voor een betere klantbeleving en een betere presentatie van onze machines.” Zo heeft Besten Machines geïnvesteerd in nieuwe types machines. Bijvoorbeeld in Sunrise ponsknipmachines en een nieuwe CNC plasmasnijtafel.
Acties Nargesa en Pilous
In de MetaalNieuws van maart zat een flyer van Besten Machines bijgesloten met een speciale voorjaarsactie. “Als dealer wilden we meer bekendheid voor onze Nargesa plaatbewerkingsmachines en Pilous bandzaagmachines. Daarom hebben we besloten een speciale actie plaatsen om deze nog beter in de markt te zetten. Zo boden we 15% korting op de Nargesa plaatbewerkingsmachines en een ‘niet goed, geld terug’ garantie op de Pilous bandzaagmachines”, vertelt Ron. “Deze actie is zo goed aangeslagen dat we besloten hebben hem te verlengen. Dit keer bieden we 15% korting op Nargesa plaatbewerkingsmachines en 10% korting op Pilous bandzaagmachines. Deze actie laten we lopen tot eind augustus.”
Naar de klanten toe
Toen klanten in de showroom uitbleven hebben ze gekozen voor een andere aanpak. “Als de klanten niet naar ons komen, gaan wij naar de klanten toe”, vertelt Ron. “Veel mensen weten niet wat wij allemaal kunnen doen. Ze kennen ons van bijvoorbeeld ponsen en matrijzen of het kopen van een gebruikte machine. Daarom gaan we regelmatig met klanten in gesprek om te kijken of we onze samenwerking kunnen uitbreiden. Als dan duidelijk wordt dat we machines kunnen onderhouden, NEN3140 kunnen keuren, ARBO keuren en maatwerkoplossingen kunnen aanbieden, blijkt dat we hier echt een stapje extra mee kunnen aanbieden. Dit heeft geresulteerd in een completere klantbeleving. We kunnen nu van A tot Z ontzorgen als iemand bij ons terecht komt.”
In het afgelopen jaar heeft Besten Machines geïnvesteerd in meer personeel. Sinds 2020 zijn op kantoor naast Ron en Jurgen nu ook Tim en Rutger werkzaam. Door deze uitbreiding is er meer ruimte voor ontwikkeling bij Besten Machines. Zo kunnen klanten nu behalve op de website de nieuwste ontwikkelingen ook volgen op Facebook en LinkedIn en wordt er actief op Marktplaats geadverteerd. Ook is er nog meer tijd om maatwerkoplossingen voor klanten te bedenken en uit te voeren. “We willen graag echt kunnen meedenken met de klant en zorgen dat ze een passende oplossing vinden voor hun situatie. Daar is nu meer ruimte voor gekomen”, zegt Ron. “Zoals we in het oosten zeggen: A’j dr bunt, mojje dr ok waen. En zo willen we net dat stapje extra doen voor onze klant.”