Bezoekers Metaaldagen vooral op zoek naar automatisering
De Nederlandse Metaaldagen in de Brabanthallen in Den Bosch hebben vorige week 4216 bezoekers getrokken. De bezoekers leken vooral op zoek naar mogelijkheden om hun (productie)processen te automatiseren.
Alle bijna negentig exposanten hadden vooral ingestoken op het centrale beursthema ‘The next step to Smart Manufacturing’.
Wat dat betreft kwamen ze ruimschoots aan hun trekken. Alle bijna negentig exposanten hadden vooral ingestoken op het centrale beursthema ‘The next step to Smart Manufacturing’. Ze lieten zien hoe ondernemers in de metaal grote maar juist ook kleine stappen kunnen zetten op het gebied van digitalisering en automatisering.
Mooie presentatie exposanten
Samen met de tegelijkertijd gehouden Kunststoffenbeurs en de vakbeurs Materials+Eurofinish+Surface waren de Nederlandse Metaaldagen het eerste grote evenement in de technische maakindustrie sinds de uitbraak van corona. In die zin was het vooraf best spannend hoe de exposanten zich zouden presenteren en hoeveel bezoekers er op het evenement af zouden komen. Om met het eerste te beginnen: dat viel zeker niet tegen. Vrijwel alle exposanten presenteerden zich met echte machines, robots, cobots en andere apparaten. Maar weinigen hadden gekozen voor beelden op een tv-scherm en een paar banners in hun stand. Wat betreft het aantal bezoekers had Event Director Jeroen ter Steege gehoopt over de 5000 heen te gaan. Dat is niet gelukt, maar hij is zeker niet ontevreden over het verloop van de beurs. “Ten opzichte van de eerste editie in 2019 is het aantal bezoekers gestegen.”
Avondopening
Dat neemt niet weg dat het op veel momenten te rustig was op de beursvloer. “Er waren te weinig bezoekers voor zo’n mooie beurs”, liet een van de standhouders zich ontvallen. Vooral de avondopening op donderdag was een tegenvaller. Ter Steege overweegt dan ook om de avondopening de volgende keer te laten vervallen.
Hoge kwaliteit bezoekers
De meeste exposanten waren wel zeer te spreken over de hoge kwaliteit van de bezoekers. Ze waren geïnteresseerd, hadden kennis van zaken en waren beslissingsbevoegd. De bezoekers waren vooral geïnteresseerd in mogelijkheden om hun productieprocessen efficiënter te maken en de productiviteit te verhogen middels digitalisering en automatisering. Een belangrijke drijfveer hiervoor is dat het gebrek aan medewerkers steeds meer begint te knellen. Volgens Jeroen ter Steege was dit ook een van de redenen waarom het aantal bezoekers niet hoger is uitgekomen: “Het is gewoon druk in de bedrijven en alle handen zijn nodig om te productie te kunnen uitvoeren. Tijd en/of toestemming om een beurs te bezoeken is er voor velen niet eens.”
Doorpakken
Veel ondernemers lijken dan ook door te willen pakken met automatisering. Ronnie Bons, directeur van Van Hoorn Machining, importeur van Kasato zaagmachines en opslagsystemen merkt bijvoorbeeld dat steeds meer klanten gaan voor een machine in combinatie met automatiseren. “Ze willen bijvoorbeeld een besturing die is te koppelen aan hun ERP-systeem. Of ze willen een machine waarop ze in de nabije toekomst een uitbreiding kunnen doen. Deze vraag was er al wel enige tijd, maar men schrok vaak terug voor het prijskaartje. Nu lijkt men door te gaan pakken.” Een vergelijkbaar geluid was bij meerdere exposanten te horen.