Blinde gaten geen probleem voor haakse koppen van Benz
Enkele blinde gaten die Machinefabriek Gebrs. Frencken moest boren en draadfrezen in aluminium bakken, leken aanvankelijk een lastige uitdaging. Maar vier haakse koppen van de Duitse gereedschappenfabrikant Benz, geleverd door Heku Tools, blijken een perfecte oplossing.
Machinefabriek Gebrs. Frencken in Eindhoven heeft onlangs fors geïnvesteerd in het machinepark. Hier zijn twee 5-assige Hermle bewerkingscentra geïnstalleerd, gekoppeld aan een Kuka robot, die 107 pallets kan verplaatsen. Er kunnen 462 gereedschappen worden geactiveerd per machine, waarmee hightech producten worden gefabriceerd. Door deze vernieuwde werkwijze wordt een enorme tijdwinst geboekt en kan preciezer worden gewerkt.
Complexe aluminium bakken
Van zusterbedrijf Frencken Mechatronics kwam een order binnen die uitstekend paste op dit nieuwe machinesysteem voor onbemand bewerken. Er moesten aluminium bakken van 240×350 mm worden bewerkt; grote complexe producten, met een enorm spaanvolume, waarbij per product 20 à 30 gereedschappen worden ingezet. Machinefabriek Gebrs. Frencken moest er twee per dag gaan maken, waarbij elke bak 2 uur wordt bewerkt.
De blinde gaten die in deze bakken moesten worden gemaakt, vormden echter een lastig te nemen horde. Eerst werd overwogen de bakken te redesignen en daarbij van de blinde gaten doorlopende gaten te maken. Maar daar was geen tijd voor. “Het herontwerpen zou een half jaar duren en de eerste bakken moesten al binnen 7 weken worden geleverd”, zegt process engineer Elzo Wacht, die bij Machinefabriek Gebr. Frencken het machinepark en de tooling doet. Er was dus een andere oplossing voor de blinde gaten nodig. Elzo Wacht: “M3 en M6 gaten deden we eerst conventioneel, maar dat was bij deze producten niet te doen. De gaten zitten vlak langs de kant en je wilt niet het risico lopen dat het daar nog mis gaat als een product al zo lang op de machine is bewerkt. We wilden de gaten daarom in één en dezelfde bewerking op de machine doen.”
Op zoek naar een oplossing kwam hij in een filmpje een blauwe haakse kop tegen. Die bleek van Benz te zijn, een fabrikant met meer dan 70 jaar ervaring in het produceren en ontwerpen van haakse koppen, aangedreven gereedschappen, multi-spindel koppen en stootaggregaten. Benz wordt in Nederland vertegenwoordigd door Heku Tools in Kaatsheuvel, dat kort daarvoor reeds Allmatic klemmen voor het nieuwe machinesysteem had geleverd.
Modulaire componenten
Een 5-assige machine kan in alle richtingen bewerken maar aan de binnenkant van een product om een hoekje een gaatje maken gaat niet. Met een haakse kop van Benz kan dat echter wel. Deze koppen worden uiterst compact gebouwd. Ze bestaan uit verschillende modulaire componenten (o.a. conus, behuizing, verschillende lengten, verschillende opname mogelijkheden), die specifiek voor een bepaalde bewerking worden samengesteld. Bij het aluminium product van Frencken worden ze ingezet voor boren en draadfrezen, maar de haakse koppen van Benz kunnen ook worden gebruikt voor tappen en gewoon frezen.
Handling in de machine
Bij Frencken zijn vier identieke koppen geleverd. Er kunnen tot ER20 spantangen in, waardoor diameter 1-13 mm kan worden geklemd in de spantanghouder. Ze zijn voorzien van een hoge druk inwendige koeling (standaard afgezekerd op 70 bar). Met hun uitsteeklengte en de haakse overbrenging zijn de koppen lastig te handelen in het gereedschappenmagazijn. Ze moeten daarin worden gepositioneerd en er is een stopblok nodig om ze vast te houden. Hermle en Benz hebben hier samen een oplossing voor ontwikkeld. “Dat heeft Hermle echt perfect uitgezocht, tot en met de parameters voor het inmeten toe”, aldus Elzo Wacht.
De haakse koppen wegen 5 kilo per stuk. Ze draaien nu nog mee in het magazijn, maar dat brengt risico’s met zich mee en die heeft Wacht liever niet. “We willen zuinig zijn op deze koppen, die toch vrij prijzig zijn. Daarom krijgen we binnenkort een software update van Hermle zodat de koppen achterin het magazijn worden geplaatst. De bewerkingstijd wordt dan iets langer, maar het is wel zo veilig.”
Bart Klaassen van Heku Tools noemt de haakse koppen van Benz een bijzonder product. “Ze hebben echt een toegevoegde waarde op het gebied van binnenbewerking.” Maar bekendheid met dit product is er nog niet in verspanend Nederland. Vaak worden blinde gaten achteraf met een boortol gemaakt, met alle risico’s van dien. Maar Frencken kan zo’n blind gaatje nu dus maken in een onbemand proces. Nauwkeurig en zonder risico’s.