Blozo viert 60 jarig bestaan
Metaalwarenfabriek Blozo in Vlaardingen viert deze week haar 60-jarig bestaan. Eigenaar Maurice Blonk is de derde generatie in het bedrijf en kijkt met trots terug naar de ontwikkelingen die Blozo in al die jaren heeft doorgemaakt.
“Mijn familie zat altijd al in de metaal. Mijn opa Huub, officieel Hubert, koos op een gegeven moment zijn eigen weg met rvs bierbladen voor cafés. Mijn vader kwam er al snel bij, hoewel hij een heel andere opleiding had, maar toch voor het bedrijf koos. Blozo is dan ook kort voor ‘Blonk & zoon’. Tot zeker 2005 was horeca de hoofdmoot van de business met speciaalproducten voor de professionele grootkeuken. Ik kwam er vanaf 1995 bij, terwijl mijn zus Monique er al eerder werkte”, vertelt Blonk.
Nieuwe klanten en sectoren
“Om eerlijk te zijn had ik het helemaal niet met de manier van werken voor de horeca. Dan had je de eigenaar die zo min mogelijk wilde uitgeven en de kok die zoveel mogelijk wensen had. En allebei wisten ze niet wat ze precies wilden. Ik hou ervan dat de klant weet wat hij wil en weet wat hij vraagt. Dus ging ik op zoek naar nieuwe klanten in andere sectoren. Dat werden bouwbedrijven, installateurs en klanten waar wij nu nog met veel plezier voor werken. We zijn ook echt gestopt met de horeca toen mijn vader stopte.”
“Ik ben echt blij met waar wij nu staan. Mijn vader en opa waren vaktechnische makers, terwijl ik meer op de processen zit. Wat het Blozo van vandaag kenmerkt, is de bereidheid om diepgaand te veranderen: van traditioneel, naar QRM en de zelforganiserende teams nu. Mensen vragen mij of het niet vreemd is dat ik niet meer de traditionele directeur ben, maar ik ervaar het tegenovergestelde. Ik sta op de werkvloer tussen de mensen en dat past mij gewoon beter. Nu weet ik uit eerste hand wat er speelt en kan ik vandaaruit het team adviseren. Dat is het Blozo van vandaag. En ik ben er trots op dat wij hier met zijn allen naartoe gegroeid zijn.”