BlueRoots composiet alternatief voor aluminium straatnaamborden
ARN Recycling en NPSP hebben samen het nieuwe composietmateriaal BleuRoots ontwikkeld. Dit is gemaakt van materialen uit gerecyclede auto’s en een bio-based hars. Het materiaal wordt milieuvriendelijk geproduceerd, is sterk en kan worden gegoten en bedrukt. Hierdoor kent het vele toepassingen: in straatnaamborden en straatmeubilair bijvoorbeeld.
De nieuwe composiet bestaat uit een mengsel van een bindmiddel en een vulmiddel. Als bindmiddel wordt een bio-based hars toegepast, waarmee NPSP al jaren ervaring heeft vanuit de toepassing in haar eigen producten. De vulstoffen, afkomstig gerecyclede auto’s, worden door ARN Recycling geproduceerd in de nieuwe PST (Post Shredder Technology) fabriek in Tiel. Vroeger werden deze materialen verbrand of gestort, maar dankzij de PST-fabriek en de toepassing in het nieuwe composietmateriaal is dat nu niet meer nodig.
Duurzaamheid
Eén van de eerste toepassingen van het nieuwe composietmateriaal is in straatnaamborden. Nederland telt bijna 250.000 straten, met elk minimaal twee straatnaamborden, in veel verschillende vormen, maten en uitvoeringen, en vaak gemaakt van aluminium. BlueRoots biedt volgens ARN en NPSP een duurzaam alternatief: het materiaal is gegoten en kan bedrukt worden. Er kunnen borden gemaakt worden met een historisch uiterlijk en borden die aan de modernste vormgeving voldoen. Voor de bedrukking van de borden kunnen ouderwetse letters gebruikt worden en moderne folies met goede reflecterende eigenschappen.
Proefserie
Om te bewijzen dat composietborden net zo goed zijn als conventionele aluminium straatnaamborden, wordt een proefserie geproduceerd, die zal worden gecertificeerd volgens de Nederlandse normen voor straatnaamborden. Deze eerste proefproductie is een grote stap voor dit project en markeert de overgang van concept-fase naar productie. “Toepassing van deze composiet spaart het milieu, omdat er nu materialen worden gebruikt die eerder niet gerecycled werden”, stellen ARN en NPSP. “Vergeleken met aluminium, dat vaak als drager voor straatnaamborden gebruikt wordt, vindt er daarom een significante reductie in milieubelasting plaats wanneer ons composietmateriaal gebruikt wordt. De uiteindelijke prijs van het materiaal zal die van conventionele straatnaamborden niet overstijgen. Daarmee vormt de composiet een duurzaam en economisch alternatief voor conventionele straatnaamborden.”