BMW lakt zonder gebruik van fossiele brandstoffen
De BMW Group heeft in haar nieuwe productielocatie in het Hongaarse Debrecen een ultramoderne lakstraat in gebruik genomen. Door het gebruik van verschillende nieuwe processen en systemen zoals Power-to-Heat, Heat Grid en eRTO is het de eerste lakstraat in het wereldwijde productienetwerk van BMW die volledig zonder het gebruik van fossiele brandstoffen zal werken.
Door het gebruik van verschillende nieuwe processen en systemen zoals Power-to-Heat, Heat Grid en eRTO kan de nieuwe lakstraat volledig zonder het gebruik van fossiele brandstoffen werken.
De lakstraat is ontworpen om 30 carrosserieën per uur te spuiten in een volledig geautomatiseerd lakproces. Deze capaciteit kan later aanzienlijk worden uitgebreid. Het systeem is de afgelopen maanden ingeschakeld op BMW iX1-carrosserieën. Het moderne systeem werd ontwikkeld en gepland met behulp van de bestaande expertise in het productienetwerk. Het gebouw van de lakkerij biedt 33.000 vierkante meter vloeroppervlak en drie verdiepingen werkruimte voor moderne productie.
De belangrijkste voorwaarde voor het exploiteren van de lakstraat in Debrecen zonder fossiele brandstoffen zoals aardgas is het power-to-heat-principe. Alle ovens en andere processen die nodig zijn voor het lakproces worden volledig elektrisch aangedreven – in plaats van op aardgas zoals voorheen het geval was. Dit principe verkleint de CO2 -voetafdruk van de spuiterij aanzienlijk, ook al stijgt het elektriciteitsverbruik door het wegvallen van aardgas. In Debrecen haalt BMW haar externe elektriciteitsbehoefte voor de productie uitsluitend uit hernieuwbare energiebronnen.
Heat Grid
Het energie-efficiëntieproject Heat Grid dat bij de planning van de nieuwe lakstraat is geïmplementeerd, is een innovatief concept dat verschillende maatregelen voor een efficiënte energieterugwinning combineert en een extra energiebesparing tot tien procent oplevert. Het hart van het project is een grote multivalente opslagketel die de restwarmte uit de persluchttoevoer, de droogovens en de koelsystemen bundelt. Deze restwarmte wordt vervolgens gebruikt om het watercircuit voor te verwarmen.
Het tweede bijzondere aspect is dat het systeem werkt met een totale wateraanvoertemperatuur van slechts 65 graden Celsius, vergeleken met 90 tot 120 graden Celsius in eerdere systemen. Het warme water wordt gebruikt om de halventilatiesystemen in de spuiterij te voeden en de spuitcabines worden stabiel gehouden op een procestemperatuur van 22 graden Celsius en een luchtvochtigheid van 60 tot 65 procent.
Luchtafvoerreiniging
Het innovatieve eRTO-proces wordt gebruikt om de afvoerlucht te zuiveren. eRTO staat voor elektrisch regeneratieve thermische oxidatie, een proces dat de uitlaatlucht uit de spuiterij reinigt bij temperaturen van 800 tot 1.000 graden Celsius en – anders dan voorheen – alleen elektriciteit nodig heeft. Tijdens het reinigingsproces stroomt de afvoerlucht door een keramisch bed waarin de resterende oplosmiddelen verbranden. Om dit te doen, moet de lucht in korte tijd sterk worden verwarmd. Dankzij de hoge mate van thermische terugwinning, waarbij de warmte in het systeem wordt vastgehouden, biedt het eRTO-systeem een hoge energie-efficiëntie.
Geautomatiseerde droge scheiding
In de nieuwe lakstraat wordt, net als op veel andere locaties van BMW Group, gebruik gemaakt van moderne, milieuvriendelijke droge scheiding. De verfoverspray, die in de spuitcabine niet aan de carrosserie blijft plakken, wordt eruit gefilterd en gebonden met kalksteenpoeder. Hierdoor wordt het waterverbruik verminderd en kan de spuitcabine worden gebruikt met tot 90 procent gerecirculeerde lucht. Dit betekent dat in plaats van 100 procent slechts tien procent van de lucht getemperd en bevochtigd hoeft te worden, wat tot een hoge energiebesparing leidt. Bovendien kan het gebruikte steenpoeder terug in de materiaalkringloop en bijvoorbeeld worden ingezet in de cementindustrie, in plaats van dat het als verontreinigd afvalwater moet worden afgevoerd, zoals bij het eerdere natte schuurproces het geval was.
Uitgebreide digitalisering
Naast innovatieve technologieën zoals Heat Grid en eRTO draagt ook de verregaande digitalisering bij aan de hoge efficiëntie van de nieuwe lakstraat in Debrecen. Zo transporteren AGV’s de carrosserieën zelfrijdend en volledig geautomatiseerd naar de verschillende werkstappen. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van Automated Surface Inspection (AOI), waarbij gebruik wordt gemaakt van kunstmatige intelligentie om onregelmatigheden na het lakken te detecteren en de kenmerken vast te leggen die herbewerking vereisen. De planning voor de spuiterij gebeurde virtueel. Hierdoor kon de bouwkundige planning virtueel vóór de daadwerkelijke bouw worden gecontroleerd.