Brede digitale skills nodig om technologieën goed te begrijpen

Door technologische innovaties verandert werk en deze verandering gaat steeds sneller. Hierdoor sluit de onderwijspraktijk steeds minder goed aan op de vraag op de arbeidsmarkt. Onderzoeksbureau Panteia heeft in opdracht van Koninklijke Metaalunie en FME onderzoek  gedaan om deze aansluiting te verbeteren.

Uit het onderzoek komt een aantal ontwikkelingen naar voren over de skills die medewerkers op mbo-niveau nodig (gaan) hebben. “Uit dit onderzoek blijkt maar weer eens dat we nog meer inspanningen moeten verrichten om bedrijven en scholen elkaar beter te laten vinden en toekomstgericht aan de gang te gaan”, concludeert Anne Marie Heij, beleidssecretaris Onderwijs Metaalunie.

Meer toezichthoudende rol

Veel bedrijven zijn hun productieprocessen aan het automatiseren en de informatiestromen aan het digitaliseren. In dit proces krijgt de medewerker een andere, meer toezichthoudende rol waar proceskennis en technisch inzicht belangrijker wordt. Een machine weet namelijk niet waarom iets goed of fout gaat, dat moet de mens bepalen.

Tegelijkertijd signaleert men de ontwikkeling waar optica, sensoren en software geïntegreerd wordt in producten en productieproces. Medewerkers moeten met deze technologieën om kunnen gaan. Hoe stel je ze af? Hoe kunnen ze het best toegepast worden in de machines en producten? En wat kan je met de data die gegenereerd wordt? Medewerkers moeten brede digitale skills beheersen om technologieën goed te kunnen begrijpen.

Door de hiervoor geschetste technologische ontwikkelingen wordt het voor bedrijven mogelijk om aan veel unieke klantvragen te voldoen. De klantvraag staat centraler in het proces en medewerkers komen vaker in contact met de klant. Goede communicatieve vaardigheden (ook in het Engels) worden daardoor steeds belangrijker. “De gevolgen van technologische ontwikkelingen op de benodigde skills op mbo-niveau zijn met dit onderzoek zichtbaar geworden”, aldus Heij.

“Dit onderzoek biedt ons de handvatten om samen met het onderwijs aan de slag te gaan om beter in te spelen op de vragen van onze bedrijven, zowel voor het opleiden van jongeren, als voor het bij- en opscholen van de medewerkers in onze bedrijven.”

Lees hier de resultaten van het onderzoek

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Toeleveren

Wie wil de nieuwe RI&E-tool testen?

09-12 Om veilig en gezond te werken, zijn werkgevers wettelijk verplicht te beschikken over een…

Bedrijf en Economie

ZZP’er: zelfstandig, of toch niet?

02-12 Schijnzelfstandigheid betekent dat een zzp’er op papier zelfstandig is, maar in de praktijk een…

Bedrijf en Economie

Structurele verhoging van WBSO belangrijke opsteker voor technologische industrie

18-11 Deze verhoging is essentieel voor het stimuleren van innovatie in Nederland, vooral binnen het…

Bedrijf en Economie

Metaalunie bepleit meer aandacht voor bedrijventerreinen

13-11 De bijeenkomst, waar topbestuurders vanuit Rijk, provincies en gemeenten aanwezig waren – inclusief de…

Bedrijf en Economie

Metaalunie: USA in a Day

07-10 Om de exportmogelijkheden voor haar leden te ondersteunen en te vergroten, organiseert Koninklijke Metaalunie…

Bedrijf en Economie

Maakindustrie prijst ambities kabinet maar vraagt wel om daadkracht

18-09 Dit zegt Metaalunievoorzitter Mark Helder in een reactie op de Miljoenennota en het eerder…

Bedrijf en Economie

Metaalunie en FME positief over regeerprogramma

16-09 “Metaalunie kan zich goed vinden in de kernpunten van het regeerprogramma, zoals het inzetten…

Bedrijf en Economie

FME verlangt inzet op innovatie van nieuwe kabinet

03-07 Met deze agenda, getiteld ‘Naar een sterker, slimmer en groener Nederland’, roept FME het…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs