Brug van gevouwen weervast-staal gaat 100 jaar mee
In ’s-Hertogenbosch is onlangs de Paleisbrug geopend, een verhoogd park en voetgangers-en fietsbrug in één. Planten, bomen, bestrating, meubilair en verlichting zijn geïntegreerd in gevouwen platen van weervast-staal. In totaal is voor de brug 1300 ton weervast-staal gebruikt.
De roestbruine kleur van het staal is karakteristiek voor de Paleisbrug. Weervast-staal is een staallegering die een dichte corrosielaag heeft, waardoor het corrosieproces nagenoeg tot stilstand wordt gebracht. Hierdoor kan het metaal in het zicht gelaten worden. Het weervast-staal, dat zo’n 0,5 mm per 100 jaar roest, is overal 1 mm
dikker uitgevoerd dan in eerste instantie noodzakelijk: het staal roest immers aan twee zijden. De brug heeft daarmee een levensduur van minimaal 100 jaar.
Overspanningen
De Paleisbrug vormt een 250 meter lange verbinding over het spoor tussen het historisch centrum van ‘s-Hertogenbosch en het Paleiskwartier, een nieuw ontwikkelde wijk, waar zich het Paleis van Justitie, verschillende hogescholen, woningen en kantoren bevinden. De brug is opgebouwd uit verschillende formaten overspanningen die van kolom naar kolom gaan. De kolommen zijn met weervast-stalen panelen bekleed, zodat ze een geheel vormen met de overspanningen. De overspanningen bestaan uit horizontale weervaste stalen kokers waarop een betonnen druklaag ligt. Hoe langer de overspanning, hoe hoger de kokers. De grootste overspanning van 60 meter loopt over het spoor. Bij deze overspanning is een extra vakwerkligger bovenop het brugdek gecreëerd. Een constructie onder het brugdek was hier niet mogelijk. De treinen hebben een dusdanige grote vrije hoogte nodig, dat de hele brug dan enkele meters hoger was komen te liggen.
Zonnecollector
Om de brug in de winter ijsvrij te kunnen houden, was vloerverwarming met een lage temperatuur een uitgangspunt bij het ontwerp. Strooizout is geen optie, dat zou de planten doden en het materiaal aantasten. Daarom is gezocht naar een duurzame oplossing voor het toepassen van de vloerverwarming. Dit is gelukt door de Paleisbrug in de zomer te laten fungeren als een enorme zonnecollector. De vloerverwarming/zonnecollector is aangesloten op een warmte/koude opslag. De brug haalt ’s zomers meer warmte uit de brug dan er in de winter nodig is en levert energie aan de omliggende wijk.
De paleisbrug is ontworpen door Benthem Crouwel Architects in opdracht van de Gemeente ’s-Hertogenbosch, afdeling Stadsontwikkeling.