Brug van staal is meest duurzame keus
Staal is de meest duurzame materiaalkeuze voor een verkeersbrug. Dat blijkt uit een onafhankelijke studie die in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland is uitgevoerd. Staal scoort in bruggen beter dan beton en is twee keer zo duurzaam als kunststof composiet.
Bij de fietsbruggen scoort hout het beste. Daar behaalt staal de tweede plaats, gevolgd door beton en ten slotte composiet. Dat blijkt uit een onafhankelijke vergelijkende studie in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl, voorheen Agentschap NL). De studie ‘Vergelijkende Levenscyclusanalyse Bruggen’ is uitgevoerd door milieuadviesbureau Beco en is tot stand gekomen met inbreng van alle materialenproducenten (hout, beton, kunststof en staal).
Onjuist beeld gecorrigeerd
FME is blij dat met dit rapport het onjuiste beeld van een eerdere studie uit 2009 is gecorrigeerd. Robert van Beek, FME-beleidsadviseur milieu: “De uitkomst van dit onderzoek is van groot belang. Voor ontwerpers en architecten, voor bouwondernemingen en zeker ook voor ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor het inkopen van projecten. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker bij de materiaalkeuze voor bouwwerken. Voor elke opdrachtgever is het belangrijk te weten wat de milieu-impact van een bouwwerk is. Dit onderzoek bevestigt dat staal dan de beste keuze is voor bruggen.”
Uitstekende recyclingeigenschappen
De lage milieuvoetafdruk van staal is met name te danken aan het lage gewicht en de uitstekende recyclingeigenschappen. Bauke Bonnema, General Manager van het Construction Centre NL van Tata Steel. “Wat veel mensen niet beseffen is dat staal oneindig recyclebaar is zonder daarbij aan kwaliteit in te boeten. Sterker nog: van gerecycled staal kun je staal maken van een hogere kwaliteit dan het oorspronkelijke staal. Dat is een uniek kenmerk van staal. Hout en kunststof worden aan het einde van hun levensduur verbrand en beton wordt gedowncycled tot granulaat. Staal kan worden hergebruikt of gerecycled en daarbij dus zelfs geupcycled. We willen als maatschappij meer richting een circulaire economie. Daarom is bij deze studie dan ook naar de hele levenscyclus van de verschillende materialen gekeken. Dat is noodzakelijk voor een goed gewogen oordeel over de duurzaamheid van materialen. Staal blijft voortdurend onderdeel uitmaken van de kringloop en is daarmee een perfect circulair materiaal.”
Lichtgewicht staal
De geavanceerde staalsoorten van tegenwoordig zijn uiterst licht. Met staal kan een brug een factor 4 tot 8 keer lichter worden geconstrueerd dan met beton. De stalen brug evenaart wat gewicht betreft zelfs de kunststofvariant. Moderne staalsoorten zijn namelijk én lichter én sterker. Vandaag de dag zou je bijvoorbeeld met de hoeveelheid staal die in de Eiffeltoren is verwerkt drie Eiffeltorens kunnen bouwen.
Lees hier het volledige onderzoek met conclusies en aanbevelingen.