Brug van staal meest duurzame keus?
Milieuvergelijkingen van staal, hout en composieten bruggen zijn nog onbetrouwbaar. Dat stelt Green PAC in een reactie op een onafhankelijk onderzoek in opdracht van RVO, waaruit blijkt dat staal de meest duurzame keus is voor het bouwen van verkeersbruggen. MetaalNieuws publiceerde hierover een artikel op 27 juni 2014.
Lees hier het artikel in MetaalNieuws van 27 juni.
Zo zou staal twee maal zo duurzaam zijn als kunststof of composiet. In het onderzoek is echter geen rekening gehouden met de voornamelijk biobased gerichte ontwikkelingen die momenteel in de kunststof- en composietensector plaats vinden, aldus Green PAC, expertisecentrum op het gebied van (groene) grondstoffen, vezels en composieten.
Duurzamer, lichter en even sterk als staal
Zo wordt er in Emmen gewerkt aan de ontwikkeling van een beweegbare klapbrug van biocomposiet die duurzamer, lichter en even sterk is als staal. Biocomposiet is in het onderzoek in opdracht van RVO echter niet meegenomen. Er is alleen gekeken naar composietbruggen die zijn gemaakt van de traditionele op fossiel gebaseerde kunststoffen. De composietenbrug die in het onderzoek is vergeleken, is bijvoorbeeld niet uitgevoerd in vlasvezels maar in glasvezels en er is bij de bouw gebruik gemaakt van PUR schuim in plaats van gerecycled PET schuim.
Meer data nodig voor goede vergelijking
Ook de VKCN (Vereniging Kunststof Composieten Nederland) geeft in een reactie op het onderzoek aan dat de milieuvergelijkingen van staal, hout en composiet op dit moment nog onbetrouwbaar zijn. Voor een goede vergelijking is het noodzakelijk dat er meer betrouwbare en vergelijkbare milieudata beschikbaar komen. Zolang die data er nog niet zijn en de weging van die data niet objectief is, zijn er geen geldige vergelijkingen tussen de verschillende materialen mogelijk.
Objectief onderzoek
Een kleine, innovatieve sector als kunststof composiet heeft nog maar weinig milieudata beschikbaar. Het succes van kunststof (bio)composiet vereist deelname in allerlei onderzoeken om zich objectief te kunnen meten met de gevestigde materialen zoals hout en staal. Green PAC wil hier op inspringen. “Momenteel werken we samen met onder andere Machinefabriek Emmen en composieten ingenieursbureau CTC aan de verdere ontwikkeling van de bioklapbrug”, aldus Daan van Rooijen, projectleider van het project van de bioklapbrug binnen Green PAC. “Ons onderzoek richt zich daarbij op technische en economische haalbaarheid van biocomposieten, de fysieke (inclusief mechanische) eigenschappen van relevante biocomposieten, de lange duur eigenschappen van biocomposieten en de impact van biocomposieten op het milieu. Naar aanleiding van de uitkomsten uit het onderzoek in opdracht van RVO, zien we graag dat het onderzoek wordt gevalideerd door DPI Value Centre (de belangenvereniging van de chemische polymeer industrie) in samenwerking met de TU Delft met haar uitgebreide kennis over ecodesign. Bovendien zouden wij de studie die nu is gedaan graag overdoen, maar dan met een ander ontwerp en andere data input. We zijn er namelijk van overtuigd dat dit voor een hele andere uitkomst zorgt.”
Een brug te ver
Kortom de onderzoeken en vergelijkingen die tot nu toe hebben plaats gevonden zijn volgens Green PAC nog niet toereikend om een eenduidig oordeel te geven over de duurzaamheidsaspecten van de verschillende materialen. “Er is simpelweg geen goed vergelijkingsmateriaal beschikbaar. Het geven van een doorslaggevende waarde is op dit moment dan ook nog een brug te ver.”