Campagne voor industrieel vestigingsklimaat van start

Nederland aantrekkelijk houden als vestigingsplaats voor industriële bedrijven: dat is de doelstelling van de campagne ‘Maak kennis, maak mee, maak waar’, die de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) heeft gelanceerd.

Partners van de campagne zijn ondernemersorganisaties VNO-NCW en FME-CWM. Samen willen de drie organisaties de maatschappelijke relevantie van de industrie benadrukken en de aandacht vestigen op problemen waar de sector mee te kampen heeft, zoals het toenemende tekort aan technisch personeel.
“Nederland is een toonaangevend industrieland”, zegt DNHK-directeur Axel Gerberding. “Om de goede concurrentiepositie te behouden is een versterking van het industriebeleid echter noodzakelijk.” Continuïteit in beleid is daarbij volgens Gerberding een doorslaggevende factor. “Als we naar het huidige economische succes van ons buurland Duitsland kijken, dan is dit in grote mate een industrieel succes. Zonder een jarenlang consistent industriebeleid was dit niet mogelijk geweest.” De drie partners hebben zich dan ook ten doel gesteld om het maatschappelijk draagvlak voor de industrie in Nederland te vergroten en te werken aan een positief imago. Niet in de laatste plaats ook om jongeren te motiveren voor een technische studie of loopbaan.

In het kader van de campagne zullen er gedurende het jaar talrijke evenementen plaatsvinden, waaronder de reeks ‘DNHK in bedrijf’. Op donderdag 18 april vindt bij ASML in Veldhoven een groot Nederlands-Duits ondernemersforum plaats met als thema ‘Maakindustrie 2013’. Het discussiepanel wordt hier onder andere bezet door Bernard Wientjes (VNO-NCW), Ineke Dezentjé Hamming (FME-CWM), Frits van Hout (ASML) en Kees Verhoeven (D66). Met de aanwezige Nederlandse en Duitse ondernemers zullen zij onder leiding van Suzanne Bosman (RTL) in discussie gaan over betere randvoorwaarden voor de industrie, stimulering van innovatie en de vraag hoe Nederland beter kan aansluiten op het Duitse succes.

De initiatiefnemers van de campagne zullen tevens een checklist opstellen voor Nederlandse bedrijven om erachter te komen hoe zij nog beter kunnen opereren op de Duitse markt. Op die manier willen zij eraan bijdragen om het bedrijfsleven in beide landen beter op elkaar aan te laten sluiten.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

Zakendoen in Duitsland: Hoe doe je dat?

15-01 Koninklijke Metaalunie organiseert in samenwerking met haar Duitse partner Niederlanden Nachrichten een inspiratiebijeenkomst waar…

Bedrijf en Economie

Duitse werktuigmachine-industrie houdt goed stand in derde kwartaal

28-11 “Ondanks alle tegenslagen hebben de orders in onze industrie tot nu toe goed standgehouden.…

Bedrijf en Economie

Duitse werktuigmachine-industrie vol vertrouwen door sterke vraag

15-02 Dit optimisme is gebaseerd op de uitstekende ontwikkeling van de vraag sinds medio vorig…

Automatisering

Cellro opent vestiging in Duitsland

15-09 Cellro krijgt in Brackenheim, vlakbij Heilbronn, de beschikking over een pand met een kantoor…

Bedrijf en Economie

Ordergroei Duitse werktuigmachinebouw krachtiger dan verwacht

18-08 De bestellingen vanuit eigen land stegen met 81 procent, die uit het buitenland met…

Bedrijf en Economie

Duitse werktuigmachinebouw ziet betere stemming nu ook terug in de cijfers

17-05 “Onze branche merkt al vele maanden dat de stemming bij de klanten verbetert. Nu…

Bedrijf en Economie

Duitse werktuigmachinebouw ziet licht aan eind van de tunnel

24-02 VDW-voorzitter Heinz-Jürgen Prokop zei dat de bereidheid om te investeren toeneemt door de betere…

Bedrijf en Economie

Duitse werktuigmachinebouw levert 5 miljard euro in

25-11 De tweede coronagolf heeft de Duitse werktuigmachinebouw vol geraakt. De producenten zagen hun orderintake…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs