Chassis van Audi R8 weegt weinig
Zo licht mogelijk bouwen is ook een belangrijk thema op de Hannover Messe. Een spraakmakend voorbeeld hiervan is het chassis van de Audi R8.
De nieuwe Audi R8 is een voorbeeld van intelligent ontwerpen met meerdere materialen en lichtgewicht technologie. Het Audi Space Frame (ASF) dat is geïntegreerd in deze sportwagen, weegt slechts 200 kilo waarbij het topmodel bestaat uit 79 procent aluminium en 13 procent vezelversterkte composieten. Deze lichte maar dure composietmaterialen worden alleen toegepast in componenten waar ze beter presteren dan aluminium, gelet op de eisen die aan het ontwerp worden gesteld.
Het chassis van de Audi R8 is de blikvanger op de gezamenlijke stand (hal 6 E30) van een aantal toeleveranciers van lichtgewicht componenten in de Duitse deelstaat Baden-Wuerttemberg op de vakbeurs Industrial Supply. Willen oplossingen als deze een succes worden in de automobielindustrie, dan moeten ze natuurlijk seriematig kunnen worden geproduceerd. Dieffenbacher Maschinen- und Anlagenbau zal dan ook een techniek presenteren waarmee complex gedroogde carbonvezels geautomatiseerd kunnen worden vervormd met korte cyclustijden van 90 seconden. Andere exposanten tonen onder meer het toenemende belang van robuuste metalen zoals titanium, het spuitgieten van magnesium componenten, de toepassing van kunststoffen in versnellingsbakken en bouten en schroeven van kunststof. Trumpf Laser- und Systemtechnik zal een innovatie laten zien waarmee probleemloos een verbinding tussen plastic en metaal is gerealiseerd in een auto-onderdeel. Fastner Leichtmetalltechnik presenteert een range lichte veiligheidscomponenten die zijn gelast uit aluminium gietdelen, profielen en gesmeed aluminium.