Combipers Schuler buigt titanium voor aerospace
Schuler heeft een nieuwe trekpers voor het vervormen van titanium ontwikkeld. Deze kan zowel koud als warm vervormen. Ruim zestig bezoekers zagen onlangs tijdens een huisshow in Waghäusel hoe deze combipers titanium delen voor de lucht- en ruimtevaart produceerde.
Bij het koude buigproces worden dieptrekgereedschappen tot een breedte van 1,60 meter ingezet. Voor het warm vervormen is een speciaal geconstrueerde warmtekamer in de pers ingebouwd. Deze verwarmt de titanium platen tot een temperatuur van tussen de 700 en 950 graden Celsius, alvorens ze in het warm-dieptrekgereedschap worden vervormd. Om de perstafel te beschermen, is deze uitgevoerd met een waterkoeling en een keramische isoleerlaag. Het is Schuler gelukt het trekkussen met tegen hoge temperaturen bestande trektstiften in dit systeem te integreren. Met de trekstiften die door meerdere temperaturlagen worden gevoerd, kunnen de plaathoudkrachten heel nauwkeurig worden ingesteld.
In het koude proces levert de pers een ramkracht van 3.150 kN en een bedkussenkracht van 1.250 kN , in het warme proces van 800 en 250 kN. De vervormingssnelheid voor de extreem trekvaste titanium delen reikt bij de warme vervorming van 0,1 tot 2,0 mm per seconde, bij koude vervorming van 5 tot 30 mm per seconde. De installatie wordt geleverd aan een klant in de luchtvaartindustrie.
Het materiaal titanium wint aan belang in de vliegtuigbouw. Heeft deze trekvaste metaalsoort bij de conventionele vliegtuigbouw in aluminium slechts een aandeel van ongeveer 6 procent, in de moderne composiet vliegtuigen loopt dat op tot 15 à 20 procent. Omdat vliegtuigen hierdoor lichter worden, daalt het brandstofverbruik per passagier en gevlogen kilometer.
Eveneens voor de luchtvaartindustrie was er nog een pers te zien op de huisshow in Waghäusel: een hydroform- installatie voor het produceren van buisvormige speciaal-onderdelen met 1.600 ton perskracht. Deze pers in monoblock uitvoering beschikt over waterhydrauliek en twee axiale cilinders.