‘Consolidatieslag bij toeleveranciers versnelt’
De consolidatieslag bij toeleveranciers zal de komende jaren versnellen. Deze verwachting spreekt Aeternus Corporate Finance uit in haar rapport ‘Top 25 best presterende metaalbewerkers 2024’. Hierin wijst het brancheteam Industrial Manufacturing van Aeternus Kasteel Metaal in Alphen aan den Rijn aan als de financieel best presterende metaalbewerker in Nederland. Nummer 2 is VMC in Nieuwkuijk en Theuws Groep in Luyksgestel bezet de derde trede van het podium.
Een hoge mate van automatisering is cruciaal. Bij een eventuele overname zal een kopende partij beoordelen of de onderneming voldoende heeft geïnvesteerd in ‘hightech machining’ of dat hier nog een inhaalslag nodig is. (Foto: Hannover Messe)
Metaalbewerkers moesten ook in de nasleep van de Covid-pandemie verschillende hindernissen overwinnen zoals torenhoge energieprijzen, razendsnelle prijsstijgingen van grondstoffen en structureel nijpende personeelstekorten. Ondanks dat deze ontwikkelingen bij veel bedrijven voor een gezonde terughoudendheid hebben gezorgd, zijn de acquisitiestrategieën zeker niet in de ijskast gezet. Acquisities van metaalbewerkers gaan volgens Aeternus onverminderd door. Bedrijfsovernames zijn een belangrijke manier om competenties uit te breiden. Zowel strategische kopers als Private Equity blijven actief in overnames en wensen op deze manier hun (groei)ambities te realiseren.
Valuedrivers
In het rapport beschrijft Aeternus, specialist in overnames in de metaalbranche, aan de hand van de meest recente ervaringen de belangrijkste valuedrivers voor metaalbewerkers. Valuedrivers stimuleren de waardecreatie en het succes van een organisatie. Zij zijn van belang voor zowel de toekomstbestendigheid van de ondernemingen als een betere positionering die relevant is bij zowel een aankoop- als verkoopstrategie.
Als eerste valuedriver noemt Aeternus ‘Technologisch hoogwaardige organisatie’. Bedrijven die complexe precisiebewerkingen aanbieden, zoals specifieke toleranties of bewerking van proto’s met exotische materiaalsoorten, zijn relevanter voor hun klanten. Deze bedrijven zijn op termijn interessanter voor kopers. Een ander onderscheidend vermogen is de mate van efficiency en flexibiliteit. Samenwerking binnen een eigen netwerk van bedrijven stelt bedrijven in staat orders uit te besteden en binnen korte tijdslijnen te kunnen leveren. Zo kunnen ze voldoen aan de volatiele vraag van OEM-ers uit diverse eindmarkten. Bedrijven die in staat zijn samen te werken in de keten lopen vaak voor op hun concurrenten. Daardoor kunnen zij blijven inspelen op de groei in de (hightech-)machinebouw. Hiermee leveren ze extra waarde voor kopende partijen.
De tweede valuedriver is automatisering en robotisering. Een hoge mate van automatisering speelt een cruciale rol. Vooral in deze tijd waar personeelstekorten een flinke uitdaging vormen.
Door te investeren in zowel automatisering als in de ontwikkeling van personeel, werken bedrijven aan toekomstgerichte groei. Automatisering helpt bij het verminderen van de afhankelijkheid van handmatige arbeid en verhoogt de productiviteit. Bij een eventuele overname zal een kopende partij beoordelen of de onderneming voldoende heeft geïnvesteerd in ‘hightech machining’ of dat hier nog een inhaalslag nodig is. “De aanwezigheid van een volledig geïntegreerd ERP-pakket is momenteel eerder noodzaak dan luxe”. Constateren de specialisten van Aeternus. “Bedrijven die efficiënt produceren dankzij gerobotiseerde productielijnen ontvangen vaak een hogere prijs bij verkoop van de onderneming.”
Strategische klantrelaties
De derde valuedriver is strategische klantrelaties, omdat de volatiele klantvraag een structureel thema is. Toeleveranciers moeten daarop kunnen anticiperen. Met een flexibele capaciteitsschil, is het op- en afschalen van de productie realiseerbaar. Aeternus adviseert toeleveranciers over en weer afspraken te maken met hun klanten. “In de praktijk zien we dat bedrijven door prognoses van de OEM-er of Tier-1 supplier de bezetting structureel op een constanter rendementsniveau houden. Dat maakt deze bedrijven interessanter voor kopende partijen. Met name Private Equity hecht veel belang aan bestendige en stabiele kasstromen.”
Personeel
Op vier staat personeel. Strategische kopers zijn momenteel op zoek naar bedrijven met goed opgeleid vakkundig personeel. Bedrijven concurreren onderling om nieuw talent te werven en te behouden. Zij zullen kandidaten moeten overtuigen door bijvoorbeeld ‘employer branding` en ‘recruitment marketing`.
Financiële bestendigheid
Nummer vijf is de financiële bestendigheid. Toeleveranciers hebben te maken met relatief hoge investeringen en operationele kosten. De transformatie naar een geautomatiseerde productieomgeving gaat gepaard met forse financiële investeringen. Ondernemingen die in staat zijn deze productieomgeving te realiseren zijn interessanter voor kopers. “Zeker nu de inflatie- en rentevooruitzichten weer gunstiger worden, is het belangrijk te blijven investeren in de groei van morgen”, aldus Aeternus in het rapport.
Diversificatie
Een volgende valuedriver is diversificatie, schaalgrootte en internationalisering. Bedrijven die meerdere sectoren bedienen en dus niet afhankelijk zijn van één specifieke markt, creëren hiermee extra waarde. Randvoorwaarde is volgens Aeternus dat toeleveranciers voldoende expertise, diepgang en marktkennis (operational excellence) kunnen bieden. Hiervoor is schaalgrootte vereist. Deze bedrijven zijn minder afhankelijk van bepaalde eindmarkten en daarmee minder gevoelig voor conjuncturele fluctuaties. Zij kunnen een serieuze leverancier zijn voor zowel binnenlandse als internationale klanten. Ook zijn er voorbeelden van diversificatie op het gebied van productietechnieken. Bedrijven kiezen ervoor het aanbod van metaalbewerkingen uit te breiden en door middel van one-stop-shop de concurrentiepositie te versterken.
Duurzaamheid
Tot slot noemt Aeternus duurzaamheid en aanverwante regelgeving als valuedriver. Om toekomstbestendig te blijven wordt de Europese duurzaamheidsagenda ook voor MKB-bedrijven een voorwaarde. De investeringen die hiermee gepaard gaan dragen niet direct bij aan de creatie van extra waarde, maar zijn simpelweg noodzakelijk. Goede communicatie over materialiteitsanalyses met zowel de klant als leveranciers zijn nodig om aan regelgeving te voldoen. Zeker in geval van internationale business is communicatie over regelgeving van belang, omdat er niet alleen aan Europese, maar ook aan lokale regelgeving moet worden voldaan.