Corrosie bij aluminium weer actueel

De luchtvochtigheid is weer hoog, de kou komt er aan, dus de risico’s op corrosie van aluminium nemen weer toe. Metaalgroothandel MCB geeft op haar website advies over koud aluminium en witroest.

Indien MCB in de winter aluminium levert, geeft het bedrijf uit Valkenswaard het advies dat klanten erop moeten letten dat het materiaal eerst moet acclimatiseren voordat het gebruikt kan worden. Dit advies wordt gegeven, omdat anders witroest kan ontstaan. Witroest is corrosie op aluminium. Dat geldt niet alleen voor materiaal dat net geleverd is, maar ook bij materialen die uit een onverwarmd magazijn komen. In een blog op de website van MCB legt Projectmanager Aluminium Lambert van de Schans uit wat de gevolgen van witroest kunnen zijn.

Witroest is funest
Als materiaal tijdens transport nat wordt, kan namelijk ook witroest ontstaan. “Platen worden in het algemeen goed verpakt, maar profielen zijn nooit helemaal geseald”, aldus Van De Schans. “Daar is het risico dus groter. Het gebeurt nog steeds dat klanten aluminium lossen, buiten laten staan en dan zeggen ‘aluminium roest toch niet’. Toch wel. Witroest ontstaat al binnen enkele uren. Elk aluminium product corrodeert, omdat het een natuurlijke oxidehuid vormt, maar dat gebeurt egaal. Pas zodra er vocht bij komt, krijg je vlekken en dat is funest. Die vlekken zijn wit/grijs, vandaar de naam witroest.”

Advies
MCB heeft daarom het voorschrift dat platen eerst 48 uur dienen te acclimatiseren. “In de aluminiumfabriek worden de platen redelijk warm verpakt en daarna worden ze van bijvoorbeeld Zuid-Europa naar hier vervoerd, met een temperatuurdaling van soms 30 graden”, vervolgt Van De Schans in het blog op de website van MCB. “Daardoor krijg je condensvorming en moet je de verpakking 48 uur gesloten houden. Vergis je niet in de omvang van dit effect: als slecht verpakte coils bij ons binnen komen, kan er soms een emmer condens uit lopen. Al het vocht uit de omgeving trekt namelijk naar die grote coil koud aluminium. Daar ontstaat dan de corrosie, omdat het vocht tussen de windingen van de coil trekt. Onze advies is dus: zet het koude aluminium binnen en laat het 48 uur staan voordat je het gaat gebruiken!”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Materialen

MCB levert duurzaam staal voor elektrische Le Mans raceauto

12-06 InMotion ontwikkelt namelijk een Le Mans raceauto die momenteel binnen 4 minuten kan opladen.…

Materialen

Distributeurs pakken rol in omschakeling naar groen staal

10-07 Zo brengt Kloeckner Metals Netherlands tegenwoordig de CO2-uitstoot in kaart voor de door de…

Materialen

Masterclass corrosiebestendig ontwerpen

31-05 Corrosie op een eindproduct kan worden voorkomen in verschillende fases. Eén van de belangrijkste…

3D

Safran gaat grote aluminium onderdelen 3D-printen met SLM

11-04 Safran is een internationale hoogtechnologische groep die actief is in de luchtvaart-, defensie- en…

Materialen

MCB is uw partner voor de verspaning

03-04 “Variatie in materiaaleigenschappen en -kwaliteit kan leiden tot beschadigingen van gereedschap en eindproduct en…

Materialen

MCB wordt eigenaar van de Belgische staaldistributiegroep Saey

29-03 Saey is een belangrijke staaldistributeur (met vestigingen in Kuurne, Heule en Zwijnaarde),  die zich…

Materialen

Norm stalen elementen in ondergrond

22-02 NEN 6766 geeft eisen voor het ontwerp en de uitvoering van constructieve stalen elementen…

Bedrijf en Economie

MCB sluit zich aan bij IMVO-convenant Metaalsector

15-02 Door deelname aan het convenant wil het bedrijf de acties die het al onderneemt…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs