DAF investeert in lakstraat met drie verdiepingen
DAF investeert 100 miljoen euro in een nieuwe state-of-the-art lakstraat voor haar cabinefabriek in het Belgische Westerlo. In de eerste helft van 2017 zullen de eerste cabines de nieuwe, 25.000 m2 grote lakstraat verlaten.
De nieuwe lakstraat wordt 144 meter lang, 58 meter breed en 26 meter hoog en beslaat drie verdiepingen. Het wordt in zijn soort de modernste ter wereld, mede dankzij de partners Eisenmann en Dürr, toonaangevend op het gebied van automotive lakstraten.
Eisenmann zorgt voor de lakinstallaties (spuitboxen, ovens en transportsystemen) en Dürr is verantwoordelijk voor de inrichting daarvan. Daarbij zal onder andere gebruik worden gemaakt van ultramoderne lakrobots met zogeheten ‘spuitbellen’. Die draaien met maar liefst 50.000 t/min rond voor de allerhoogste kwaliteit, maximale efficiency en minder verbruik van lakken en oplosmiddelen.
Verminderen overspray
Naast kwaliteit en efficiency heeft vooral ook het milieu alle aandacht gekregen bij het ontwerpen van de nieuwe cabinelakstraat. Daartoe worden tal van innovatieve oplossingen toegepast, waaronder een speciale methode om de onvermijdelijke ‘overspray’ tijdens het spuiten te verminderen en op te vangen. De lakrobots zullen op zeer korte afstand de contouren van de cabine exact volgen, waardoor minder lak nodig is.
Lager energieverbruik door nieuwe technieken
DAF investeert daarnaast in de nieuwste technologieën om de lucht te reinigen die de spuitboxen en ovens verlaat. Door de lucht te verdichten, bevat deze relatief veel oplosmiddelen, die bij een temperatuur van zo’n 700 à 800 graden automatisch verbranden, zonder dat er gas aan toegevoegd hoeft te worden. De verbranding levert bovendien genoeg energie op om procesbaden te verwarmen. De nieuwe oplossing betekent niet alleen een lager energieverbruik. Naast een zeer beperkte CO2-emissie, wordt alleen schone waterdamp uitgestoten.
Gecomprimeerd droogproces
Een andere belangrijke innovatie betreft het nieuwe transportsysteem, waarmee cabines in de procesbaden gedraaid worden. Hierdoor blijven minder residuen achter waardoor kwaliteit en efficiency worden verhoogd, terwijl dit ook het milieu ten goede komt. Tot slot is het totale proces zodanig opgezet dat het uitharden van de lak aanmerkelijk efficiënter en energiezuiniger plaatsvindt. Zo worden kit en ‘under body’-coating in een keer met de primer-laag gedroogd.
‘Investering met oog op toekomst’
DAF president-directeur Harrie Schippers: “De nieuwe lakstraat is noodzakelijk om onze plannen te verwezenlijken om zowel binnen als buiten Europa verder te groeien.”
DAF verwacht dat de vraag naar trucks in Europa de komende jaren verder zal groeien en heeft daarbij als doelstelling haar marktaandeel in de zware klasse uit te breiden naar 20%. Daarnaast wil DAF ook haar succes buiten Europa verder uitbreiden.
In 1966 opende DAF haar nieuwe fabriek in Westerlo, waar sinds begin jaren zeventig – naast cabines – ook de eigen assen worden vervaardigd. Op dit moment fabriceren de 2.150 werknemers er zo’n 500 assen en 200 cabines per dag, bestemd voor de zware en middelzware trucks die in Eindhoven en het Britse Leyland van de band komen. Door de investering in de nieuwe lakstraat groeit de productiecapaciteit van de cabinefabriek met zo’n 50 procent.