De Cromvoirtse legt basis voor virtuele fabriek
Met de introductie van het nieuwe webportaal mijn.cromvoirtse.nl heeft De Cromvoirtse de mogelijkheden voor klanten om online plaatuitslagen en gekant materiaal te bestellen sterk verbeterd. Binnen enkele maanden zal via het portaal ook gezaagd materiaal besteld kunnen worden en voor het einde van het jaar ook lasergesneden buismateriaal. “Met dit nieuwe portaal hebben we de basis gelegd voor de virtuele fabriek”, zegt Ronnie van den Hurk van De Cromvoirtse.
De toeleverancier in Oisterwijk levert een breed assortiment metaal op maat, dat 7 dagen per week, 24 uur per dag kan worden besteld en geproduceerd. Al sinds 2004 beschikt De Cromvoirtse over Staalweb voor handel en zaagwerk, in 2008 is daar SCP-online bij gekomen, dat door de jaren heen steeds is doorontwikkeld.
Begin mei is een totaal nieuwe omgeving live gegaan. Het bestellen gaat nu nog comfortabeler. De gebruikersvriendelijkheid is vergroot, gegevens kunnen sneller ingevoerd worden, het calculatieproces is geoptimaliseerd. Meerdere bestelregels worden verzameld om een zo optimaal mogelijk nestingresultaat te realiseren. Handig voor klanten is dat hun historie direct beschikbaar is: ze kunnen precies zien wat ze al eerder bij De Cromvoirtse hebben besteld.
Webcad
Ook is Webcad toegevoegd aan het portaal. Hiermee kunnen klanten zelf snijcontouren en eenvoudige kantproducten creëren en aanvragen. Dit betekent dat een product direct na opgave voor de klant getekend en berekend wordt op basis van meest optimale kostprijs en klaar is voor productie. De klant hoeft zelf geen tekensysteem meer te kopen, hoewel de meeste klanten dat wel hebben. “Maar Webcad is makkelijk voor inkopers”, zegt Van den Hurk. “Ze hoeven niet meer bij hun tekenafdeling aan te kloppen voor een ontwerp om te kunnen calculeren, maar kunnen met Webcad zelf bij benadering een product calculeren.”
De klant kan het webportaal de hele dag standby laten staan en tussentijds telkens informatie opslaan. Binnenkort zullen ook meerdere gebruikers van dezelfde klant tegelijk kunnen inloggen en met de mogelijkheden van mijn.cromvoirtse.nl aan de slag gaan.
Virtuele fabriek
Van den Hurk ziet het nieuwe webportaal als een basis voor verdere ontwikkeling. De Cromvoirtse levert een breed pakket bewerkingen: voor het lasersnijden van plaatuitslagen beschikt het bedrijf over een volautomatisch opslag- en handlingsysteem, dat eerder dit jaar is uitgebreid naar 900 palletplaatsen, waarmee de maximale opslagcapaciteit voor 100% wordt benut. Maar het bedrijf kan ook kanten, zagen en buislaseren. Zo kunnen klanten worden bediend met complete bouwpakketten van metaal. “We gaan het webportaal modulair opbouwen”, zegt Van den Hurk. “Het is nu al klaar om ook de buislaser en de zaagmachine er in te integreren. Dat gebeurt binnenkort dan ook. Ons uiteindelijke doel is de hele fabriek virtueel te maken; beschikbaarheid, prijs en levertijd zullen ieder moment zichtbaar zijn. We zien een ontwikkeling naar een situatie waarin de klant de fabriek bestuurt. Die slag gaan we nog verder maken. Uiteindelijk gaat de klant straks zelf de zaagmachine programmeren; online vanaf het webportaal. Zo ver is het nog niet, maar dat gaat wel komen. We staan aan de vooravond van een ontwikkeling waarbij de klant de machines programmeert.”
Projectmatig inkopen
Alle ontwikkelingen bij De Cromvoirtse passen in het streven om de toelevering van metalen onderdelen efficiënter en beter te maken. Van den Hurk: “Onze klanten hebben door de crisis ontdekt dat ze voorraden moeten reduceren. Daardoor zijn de grote volumes weg en kopen ze steeds meer projectmatig in, waarbij ze superkorte levertijden eisen. Daar spelen wij op in. We ontzorgen onze klant door snel op maat toe te leveren. Op het moment dat wij een partner zijn die snel en efficiënt het gewenste bouwpakket van metaal regelt, gaat de klant daar zelf echt geen effort meer in steken. Hij kan zich dan helemaal concentreren op zijn corebusiness.”
Van den Hurk ziet de acceptatiegraad van het online bestellen via een webportaal duidelijk groeien. Het plaatsen van een order per fax kan nog steeds, maar gebeurt nauwelijks meer. 99 procent van de orders komt digitaal binnen. “70 procent van het snijwerk komt via het portaal, 30 procent via e-mail” zegt Van den Hurk. “Dat orders nog via de mail komen heeft ook te maken met de inkoopsystemen van klanten. Daardoor ervaren ze het gebruik van het webportaal als dubbel werk. Maar ook daar werken we aan. In de toekomst willen we het portaal koppelen met het inkoopsysteem van de klant. Zo maken we de lijntjes nog korter.”