De wereldwijde prijsstijging van metalen
De wereldwijde economie heeft de afgelopen jaren natuurlijk een enorme opdonder gehad. Ook de prijzen in de metaalbranche zijn hier vervelend genoeg flink door geraakt. Met prijsstijgingen van tot wel enkele tientallen procenten, zien we dat ontzettend veel bedrijven serieus in de problemen zijn geraakt.
Uiteraard heeft de pandemie hier een enorme invloer op gehad, maar er is veel meer dan dat. Overigens is niet alleen de prijs voor ‘nieuwe’ metalen enorm gestegen, maar is ook de oud ijzer prijs flink omhoog gegaan. Waar we begin 2020 zagen dat er in eerste instantie een daling was te zien, zien we dat de prijzen vandaag de dag gemiddeld met zo’n 30 procent zijn gestegen ten opzichte van dat moment. Wat er verder nog meer aan ten grondslag ligt en wat de effecten zijn voor de industrie in de toekomst, vertellen we je in dit artikel.
De reden van deze stijgingen
Om exact te kunnen uitleggen welke reden(en) eraan ten grondslag liggen, is het belangrijk te weten dat deze prijzen afhankelijk zijn van verschillende factoren en gevoelig zijn voor de economische conjunctuur. Voor de pandemie uitbrak, bevond de staalmarkt zich eind 2019 al in een wat onrustige situatie. Deze onrust was al ontstaan in de jaren daarvoor, mede door de lage importprijzen. Om deze reden heeft de EU invoerbeperkende heffingen (Safeguard) ingesteld.
Deze onrust werd ook zichtbaar in november 2019 toen ArcelorMittal aankondigde dat het verwachte wereldwijde staalverbruik met 0,5 tot 1% zou dalen. Vooral Europa werd hierdoor getroffen door de genoemde prognose van -3%. Dit had ook gevolgen voor de autobranche, een belangrijke afnemer van staal, die te maken had met problemen zoals de dieseluitstoot. De staalprijzen stonden dan ook onder druk en de basisprijs voor warmgewalste rollen lag in die periode niet veel hoger dan zo’n € 440 per ton. Begin 2020 wisten de fabrikanten gelukkig, mede als gevolg van hogere importprijzen, om de staalprijzen enigszins wat naar boven te duwen. Zo zagen we dat begin 2020 de prijs met zo’n 10 procent steeg naar 460 euro per ton.
De impact van Covid
De metaalprijzen zijn de afgelopen periode sterk gestegen en dit heeft grote gevolgen voor de gehele sector. Naast de algehele economische gevolgen van de COVID-19 pandemie, hebben de verstoringen in de aanvoerketens van grondstoffen en de stijgende vraag naar metalen in verschillende sectoren geleid tot deze prijsstijgingen. Dit heeft geleid tot uitdagingen voor bedrijven die afhankelijk zijn van metaal als grondstof voor hun productieprocessen. Om de winstmarges te behouden, moeten bedrijven op zoek naar manieren om de kosten van de grondstoffen te beperken, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van hun producten. Daarbij moeten zij rekening houden met de veranderende marktomstandigheden en een flexibele aanpak hanteren om hiermee om te gaan. Het is daarom belangrijk voor bedrijven om hun bedrijfsprocessen te evalueren en te herzien en ervoor te zorgen dat ze winstgevend weten te blijven.
Prognose voor de toekomst
Wanneer we kijken naar de metaalprijs en in het bijzonder naar onder andere de koperprijs, dan zien we dat de stijging de laatste maanden van 2022 een stuk minder hevig zijn, dan in de periode daarvoor. De kans dat we ooit weer op het niveau van voor de pandemie komen, die is natuurlijk vrij klein, maar uitvlakken kunnen we natuurlijk nooit. Wel zal de vraag naar gerecyclede metalen de komende jaren steeds meer toenemen, gezien het feit dat we met elkaar ons steentje bijdragen aan een schoner en beter milieu. Het delven van nieuwe grondstoffen is nu eenmaal een stuk belastender voor de natuur, dan wanneer we oude metalen recyclen en gebruiken voor bijvoorbeeld de carrosserie van een nieuwe auto.