Digitale Hannover Messe overtreft verwachtingen
Mooie cijfers voor de digitale Hannover Messe: 90.000 geregistreerde deelnemers informeerden zich een week lang over de 10.500 producten en innovaties van de exposanten. In het congresprogramma discussieerden 1500 deskundigen over thema’s als Industrie 4.0, de digitalisering van industriële processen, supply chain management, lichtgewicht bouwen of waterstof en e-mobiliteit.
De digitale Hannover Messe was goed voor meer dan 3,5 miljoen pageviews en 700.000 zoekopdrachten in de exposanten- en productendatabase. De congres- en exposantenstreams werden ongeveer 140.000 keer bekeken.
Daarbij waren er meer dan 3,5 miljoen pageviews en 700.000 zoekopdrachten in de exposanten- en productendatabase. Bovendien werden de congres- en exposantenstreams ongeveer 140.000 keer bekeken.
Hybride beurs is de toekomst
Voor Deutsche Messe, de organisator van het vijfdaagse evenement, bewijst het succes van deze digitale versie van de industriebeurs twee dingen: de Hannover Messe heeft ook digitaal de innovatiekracht van ondernemingen in de machinebouw, elektrotechniek en IT kunnen aantonen. Tegelijk heeft de online variant laten zien dat de toekomst van de beurs hybride is. Bestuursvoorzitter Jochen Köckler van Deutsche Messe: “De respons op de digitale Hannover Messe heeft onze verwachtingen overtroffen.
Tegelijkertijd heeft ze laten zien dat een digitale beurs de magie van een fysiek evenement niet kan vervangen.” Köckler verwijst hierbij naar de vakinhoudelijke gesprekken face to face, de conrete leads op de beursstands, de ervaring direct aan het product en de toevallige ontmoetingen die tot nieuwe businesscontacten kunnen leiden. “Niettemin zullen we op basis van de ervaringen met de digitale Hannover Messe het beste van de digitale en fysieke wereld in nabije toekomst samenvoegen om onze klanten een complete hybride beursbeleving te bezorgen.”
Nieuwe bezoekers en exposanten
De digitale editie was volgens Köckler in elk opzicht een succesvolle proef. “We wilden ervaren welke concrete waarde digitale formats voor de exposanten en de bezoekers hebben. Onder andere weten we nu dat we ook totaal nieuwe exposanten en bezoekers bereiken via digitale formats. Als we deze bevindingen overdragen op onze fysieke evenementen, maken we het bereik van onze beurzen veel groter. Daarmee brengen we de relevantie en de uitstraling van het merk Hannover Messe op een niet eerder vertoond niveau.”
Nederlandse bijdrage
Ook diverse Nederlandse bedrijven en organisaties leverden een bijdrage aan de digitale Hannover Messe. Zo bracht het Holland Hightech Paviljoen het succesverhaal van ASML, Zeiss en Trumpf onder de aandacht, na een introductie door staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat.
Vanaf maandag 19 april zijn alle bijdragen on demand beschikbaar. Ook de mogelijkheid om exposanten en producten te zoeken blijft online beschikbaar. Zo kunnen deelnemers zich blijven registeren en het aanbod gebruiken alsmede via de mail met exposanten en sprekers in contact treden.
De volgende hybride Hannover Messe is van 25-29 april 2022. Portugal is dan het partnerland.